דיקור סיני, אקופונקטורה

רופאה ומומחית לרפואה סינית בתינוקות, ילדים ומבוגרים

מאת ד"ר גלי שטופמן MD

הרפואה הסינית היא שיטת ריפוי עתיקה, אשר התפתחה לאורך 5000 שנים בסין ומאגדת בתוכה ידע רפואי, פילוסופי ומעשי רב.

הרפואה הסינית נובעת מתוך תפיסה כללית של העולם והיקום ובכלל זה גוף האדם, השונה מאד מהתפיסה המקובלת אצלנו במערב.

אחת התפיסות הבסיסיות ביותר ברפואה הסינית היא תפיסת היקום כשווי משקל בין שני כוחות מנוגדים, המשלימים זה את זה והנוצרים, או נובעים זה מזה. כוחות אלו נקראים יין ויאנג.

האינטראקציה בין שני כוחות אלו יוצרת אנרגיה המכונה אנרגית חיים או צ'י – Qi.

אנרגיה זו מניעה את כל תופעות הטבע, זורמת בין ובתוך כל היצורים החיים ומקשרת בינם לבין הסביבה המקיפה אותם.

בתוך גוף האדם זורמת האנרגיה בין האיברים השונים ברשת של מסלולים הקרויים מרידיאנים – meridians.

מצבי מחלה יגרמו כאשר נפגע שווי המשקל העדין בתפקודם של איברים, כאשר מופרת זרימת האנרגיה התקינה ביניהם, וכאשר נפגעת זרימת האנרגיה בין הסביבה החיצונית לפנים הגוף.

כעיקרון מורכב הטיפול ברפואה הסינית מ- 5 ענפים, שהעיקריים בהם הינם צמחי המרפא הסיניים ואקופונקטורה (דיקור סיני).

מהו, אם כן, דיקור סיני או אקופונקטורה ?

לפי הרפואה הסינית, קיימות על פני הגוף למעלה מ- 365 נקודות המאפשרות גישה ישירה מסלולי האנרגיה, המרידיאנים. החדרת מחטים דקיקות לנקודות הדיקור תשפיע על זרימת האנרגיה במרידיאנים ומכאן גם על תפקודם של האיברים הקשורים לאותם מסלולים.

לכל נקודה תפקוד שונה, הנובע ממיקומה ומהאיבר או המרידיאן אליו היא קשורה. ישנן נקודות לשיכוך כאב, להורדת חום, להפסקת בחילה או שיעול, לדיכוי מצבי דלקת, להפחתת מתח נפשי ועוד.

בטיפול בדיקור סיני, מחדיר המטפל מספר מחטים לנקודות דיקור אותן בחר לפי מצבו הרפואי של המטופל, הבעיה הרפואית ממנה סובל, חומרתה ומיקומה.

המחטים המתכתיות הן עדינות, חד פעמיות וסטריליות ועוביין נע בין 0.12-0.25 מ״מ – כלומר, פחות מחמישית המילימטר. המחטים מוחדרות לעור בעומק של חצי מילימטר ועד מילימטרים בודדים. החדרת המחט אינה כואבת על פי רוב, אך יתכן שתורגש דקירה עדינה או תחושה עדינה של זרם. ילדים החשים את המחטים מתארים זאת, כדגדוג או גרד.

מספר המחטים בהן נעשה שימוש, עובי המחטים, עומק החדרתן וגם משך השארתן משתנה בזרמים פילוסופיים שונים הקיימים ברפואה הסינית, אך ככלל:

במבוגרים נוהגים להשתמש ב- 10 -12 מחטים לכל היותר בטיפול, שמשכו בין 20 דקות לחצי שעה, ואילו בטיפול בילדים נעשה שימוש במחט עד 3 מחטים, כשמשך השארתן הוא כדקה לשנת חיים.

בזמן הטיפול באקופונקטורה שוכב המטופל על מיטה ושוקע במנוחה. ניתן גם לקרוא ספר או להאזין למוסיקה. ילדים צעירים יושבים על פי רוב על ברכי הוריהם ומעסיקים עצמם במשחק.

הטיפול בדיקור סיני נחשב לבטוח בכל גיל – מבוגרים, ילדים ואף תינוקות.

סקירה נרחבת של מחקרים רפואיים העוסקים ברפואה סינית הדגימה שהסיכון לתופעות לוואי משמעותיות הינו נמוך מאד, כל עוד מבוצע הדיקור בידי מטפל מוסמך לכך.

הצהרה של ארגון הבריאות האמריקאי (NIH) משנת 1997, בנוגע לבטיחות האקופונקטורה קובעת כי אחד היתרונות של הדיקור הסיני הוא שהסיכון לתופעות הלוואי וסיבוכים קטן משמעותית מזה של תרופות רבות או פרוצדורות המתאימות לטיפול באותם מצבים.

בעשרות השנים האחרונות, בוצעו מאות רבות של מחקרים מבוקרים על יעילותו של הדיקור הסיני, אשר הראו את יעילותה של השיטה בטיפול במגוון מצבי מחלה, וביניהם – תופעות אלרגיות, כאבי ראש ומיגרנות, בחילות והקאות, קוצר נשימה, טינטון, חרדה, תעוקת חזה, וויסות לחץ דם, סכרת, כאבי מחזור, תופעות גיל המעבר בנשים, שיכוך כאב, פיברומיאלגיה, מעי רגיז, הפרעות שינה, כאבי גב תחתון, כאבי צוואר, שיתוק עצב הפנים (Bell's Palsy) ושיקום לאחר CVA.

בבני נוער ובילדים כמות המחקרים מוגבלת ועם זאת – קיימות היום הוכחות מדעיות לגבי יעילות האקופונקטורה בילדים בטיפול באסטמה, דלקות אוזניים חוזרות, בכאבי בטן, באקנה, בעצירות, בהרטבות לילה, אפילפסיה, בחילות והקאות ועוד.