מהי רפואה סינית לילדים ולתינוקות?

דיקור סיני | רפואה סינית לילדים

הרפואה הסינית הינה שיטת טיפול בטוחה ולא חודרנית לילדים ולתינוקות, ללא תופעות הלוואי המטרידות של תרופות קונבנציונאליות רבות. רפואה סינית לילדים היא רפואה טבעית, שמטרתה לאפשר לילדים למצות את פוטנציאל הבריאות הגלום בהם, תוך נתינת כלים מתאימים לגידולם. טיפול טבעי מאפשר לילד לגדול בריא יותר, ובכך מונע התפתחותן של מחלות כרוניות מורכבות בהמשך החיים.

רפואה סינית לילדים נמצאת בשימוש בסין מזה מאות שנים. היא הותאמה לטיפול בילדים בעולם המערבי ע"י מטפל בכיר בשם ג'וליאן סקוט, באנגליה.

רפואה סינית לילדים בפנדה כוללת דיקור, יעוץ תזונתי, טיפול במגע (טווינא) ולעיתים צמחי מרפא, בשילוב עם רפואה מערבית קונבנציונאלית. הטיפול מתאים לילדים בכל הגילאים, החל מינקות ועד לגיל ההתבגרות.

רפואה סינית לילדים מתאימה למרבית המצבים המוכרים ברפואת הילדים:

• מחלות חום חוזרות

מחלות חום חוזרות שכיחות מאד בילדים צעירים המתחילים גן לראשונה. במרבית המקרים מדובר במחלות ויראליות המאופיינות בחום גבוה, נזלת סמיכה ולעיתים גם שיעול, סטרידור, או שלשולים. לעיתים מתווספות גם מחלות חיידקיות, המחייבות טיפול באנטיביוטיקה. דוגמאות לכך הן דלקות אוזניים חוזרות, דלקות גרון (לוע) חוזרות, דלקות ריאה ועוד. במקרים רבים מופיעה נזלת מתמשכת בין מחלה למחלה. מה אפשר לעשות?

הרפואה הקונבנציונאלית, יעילה ככל שתהיה בטיפול במחלות עצמן, לא מציעה פתרונות למניעת המחלות הבאות או להפסקת הנזלת התמידית המלווה אותן.

רפואה סינית לילדים, בהיותה רפואה מניעתית, יעילה מאד בהתמודדות עם מחלות חום חוזרות. הטיפול מביא לייבוש הנזלת הבלתי פוסקת, משפר את התיאבון הנפגע במרבית המקרים, ומביא לאיזון אנרגטי ולחיזוק מערכת החיסון של הילד. כך הופך הילד לחסון יותר וסיכוייו להדבק יפחתו מאד.

• דלקות אוזניים חוזרות

דלקת אוזניים (דלקת באוזן התיכונה – acute otitis media) מהווה אחת המחלות השכיחות ביותר בילדים. מחקרים מראים כי 80% מהילדים חולים בדלקת אוזניים אחת לפחות, עד לגיל 3. למרות יעילות האנטיביוטיקה בפתרון הדלקת החריפה, מפתחים ילדים רבים דלקות אוזניים חוזרות. הרפואה הסינית מהווה כלי יעיל מאד בטיפול בדלקות אוזניים חריפות ובמניעת דלקות חוזרות. לפי התפיסה הסינית, הסיבה להופעת דלקת אוזניים בילד מסוים נעוצה בחוסר איזון של מערכות שונות בגוף הילד. הטיפול מורכב משני שלבים- טיפול והקלה בדלקת אוזניים חריפה ואיזון אנרגטי כללי המונע הישנות הדלקת.

הטיפול ברפואה סינית לילדים כולל שילוב של מספר שיטות – דיקור סיני (אקופונקטורה),  צמחי מרפא הניתנים בסירופ, טיפות אוזניים טבעיות, המלצות תזונתיות ועיסויים.

• נוזלים באוזניים וירידה בשמיעה (OME)

הסיבה הנפוצה ביותר לפגיעה נרכשת (המתרחשת במהלך החיים) בשמיעה בילדים צעירים הינה הולכתית ונובעת מהצטברות נוזלים באוזן התיכונה. במצב זה מצטברים נוזלים, לעיתים צלולים ומימיים ולעיתים סמיכים, בחלל האוזן התיכונה. הצטברות זו יכולה להופיע באופן ראשוני, ללא בעיה קודמת הקשורה לאוזן או על רקע דלקת אוזניים שלא נפתרה לחלוטין. נוכחות הנוזלים בחלל האוזן התיכונה מפריעה לתנועת עצמות השמע ועור התוף. כמו כן, משבשת נוכחות הנוזלים את העברת הקול אל איבר השמיעה המצוי באוזן הפנימית. וכך, נוצרת הפרעה לשמיעה.

לפי התפיסה הסינית, הסיבה להופעת הצטברות כרונית של נוזלים באוזן התיכונה נעוצה בחוסר איזון של מערכות שונות בגוף הילד. חוסר איזון שכזה משפיע על תפקוד הריריות ועל צבירת נוזלים המוגדרים בלשון הרפואה הסינית כהצטברות של 'לחות' בגוף. הטיפול מתמקד בשתי מטרות עיקריות. הראשונה – שיפור תפקוד תעלת אוסטכיוס וניקוז הנוזלים שבאוזן התיכונה. והמטרה השניה – איזון אנרגטי שמטרתו הפחתת הנטייה לבצקת ריריות וצבירת נוזלים באוזניים. בילדים אשר סובלים מהצטברות נוזלים על רקע של דלקות אוזניים חוזרות מתמקד הטיפול גם במניעת הישנות הדלקות.

הטיפול ברפואה סינית לילדים כולל שילוב של מספר שיטות – דיקור סיני (אקופונקטורה),  צמחי מרפא הניתנים בסירופ, המלצות תזונתיות ועיסויים.

• דלקות חוזרות בלוע

• אסטמה

שכיחות אסטמה בילדים היא 8-12%. בחברה המערבית תתגלה המחלה לפני גיל שלוש בחצי מהמקרים. 20% יפתחו סימנים למחלה עוד לפני גיל שנה.

כאשר תינוק או ילד צעיר מפתחים אירועים חוזרים של קוצר נשימה, צפצופים ושיעול, בפרט שיעול לילי, נחשוד בקיומה של אסטמה.

לפי הרפואה הסינית, נובעת מחלת האסטמה מחוסר איזון או חולשה של מערכת אחת או מספר מערכות בגוף. חוסר האיזון או החולשה במערכות אלו גורמת, בראיה הסינית, לרגישות היתר בדרכי הנשימה ולהופעת התקף האסטמה. חיזוק ואיזון של המערכות המעורבות עשוי להקטין את עוצמת ההתקפים ויצמצם את משכם. עם התקדמותו יביא הטיפול להארכת משך הזמן שבין התקף להתקף, לעיתים עד למניעת הופעתם כלל.

הטיפול ברפואה סינית לילדים כולל דיקור (אקופונקטורה) ושימוש

בצמחי מרפא, הניתנים בטיפות או בסירופ. לעיתים נעשה שימוש בצמחים מסוימים לטיפול בזמן התקף האסטמה ובצמחים אחרים לטיפול בתקופה שבין ההתקפים.

• דלקות ריאות חוזרות, סטרידור

• 'חולשת' מע' החיסון

• נזלת אלרגית, 'שקד שלישי' (אדנואידים) מוגדל

נחשוד בנזלת אלרגית כאשר לילד אירועים חוזרים של גודש אפי, התקפי עיטושים, גרד באף עם הפרשה שקופה ומימית, ושעול. העניים עלולות להיות אדומות, מגרדות ודומעות. לעיתים קרובות מופיעים כתמים כהים תחת העיניים. השינה תלווה בנחירות ובנשימה דרך הפה. נזלת אלרגית יכולה להופיע לאורך כל השנה, אם כי נפוצה יותר בעונות המעבר. בראיה הסינית, מבטאת אלרגיה חוסר איזון או חולשה של מערכת אחת או מספר מערכות בגוף. הפרעה זו גורמת לתפקוד לקוי של מערכת החיסון ולהופעת האלרגיה. חיזוק ואיזון המערכות המעורבות ושל מערכת החיסון עצמה, באמצעות דיקור סיני, יביא לצמצום משך ועוצמת ההתקפים ולהארכת פרק הזמן שביניהם, עד להיעלמותם.

דרך טיפול נוספת, אותה ניתן לבצע גם במקביל לטיפול בדיקור, היא השימוש בצמחי מרפא. צמחי המרפא ניתנים בטיפות או בסירופ. לעיתים נעשה שימוש בצמחים מסוימים לטיפול בזמן התקף האלרגיה ובצמחים אחרים לטיפול בתקופה שבין ההתקפים.

• בעיות 'גזים', אי שקט ובקיעת שיניים בתינוקות

• פליטות או Gastroesophageal reflux בתינוקות

• חוסר תאבון, כאבי בטן, עצירות, שלשולים

• כאב ראש, מיגרנה

• בעיות שינה

"עץ גדול מתחיל כשתיל דק אחד "  Lao Tze

כמה מילים על רפואה סינית לילדים ובכלל:

small talk סדנה לריסה גינתרפואה סינית מסורתית, הכוללת בתוכה מספר רב של שיטות טיפול, התפתחה לפני יותר מ- 5000 שנים בסין. הרפואה הסינית נובעת מתוך תפיסה כללית של העולם והיקום ובכלל זה גוף האדם, השונה מאד מהתפיסה המערבית המקובלת.

בבסיסה של תפיסה זו פילוסופיה המגדירה את האדם כחלק ממארג תופעות הטבע. כך, גוף האדם והתהליכים המתרחשים בתוכו, מושפעים למעשה מכוחות הפועלים בעולם החיצוני, מכוחות הטבע. בתוך הגוף מערכת של איברים, כשלכל איבר תפקידים ספציפיים,  שונים במידה מסוימת מאלו הידועים לרפואה המודרנית. בין האיברים זורמת אנרגיה, היא אנרגית החיים. אנרגיה זו, המכונה צ'י (Qi), זורמת ברשת של מסלולים הקרויים מרידיאנים – Meridians.
בריאות, בראיה הסינית, היא תהליך דינאמי של שימור תנועה והרמוניה בזרימת הצ'י בין האיברים ובין הסביבה החיצונית לפנים הגוף.

מהו דיקור סיני?

לפי הרפואה הסינית, מצויות על פני הגוף, במיקומים ספציפיים, נקודות המאפשרות גישה ישירה אל זרימת האנרגיה במרידיאנים. החדרת מחטים מתכתיות עדינות בנקודות אלו עשויה להשפיע על זרימת האנרגיה במרידיאנים ועל תפקודם של האיברים המקושרים אליהם.

הדיקור בילדים כולל שימוש במחטים דקיקות, המיוחדות לילדים, כאשר בטיפול נעשה שימוש במחט עד שתי מחטים בלבד. המחט מוחדרת לדקה עד מספר דקות, בהתאם לגיל הילד. בבני נוער משתמשים ב- 3-5 מחטים לכל היותר.

בניגוד לגישה הרווחת, כי ילדים מפחדים ממחטים וכי הורים אינם רוצים לחשוף אותם ללחצים ולכאב נוסף למחלתם, מראים מחקרים כי ילדים וגם הוריהם חווים חוויה חיובית בטיפולים אלו. (Pediatrics, 2000)

ומה לגבי צמחי מרפא סיניים ?

יעוץ שינה עינת מזרחיהפרמקולוגיה הסינית עושה שימוש בחלקים שונים של הצמחים – העלים, הגבעול, השורשים, הפרחים והזרעים. למרכיבים שונים מאותו הצמח יתכנו פונקציות שונות.
צמחי מרפא סיניים ניתנים למטופל בתערובת, הקרוייה פורמולה, והכוללת, בדר"כ בין ארבעה לשניים עשר צמחים. ברפואה סינית לילדים ניתנות לילדים פורמולות המכילות 4-6 צמחים לכל היותר. פורמולות של צמחי מרפא ניתנות בצורה של תה, אבקות, קפסולות ובילדים בעיקר באמצעות טינקטורות או סירופים.

שיטות טיפול נוספות ברפואה הסינית כוללות:

תזונה סינית – ברפואה הסינית מיוחסת לכל מזון איכות אנרגתית מסויימת, החודרת, עם המזון לגוף. כך, קיימים מזונות מחממים, מזונות מקררים, מזונות המוסיפים יובש או לחות.

שיטות נוספות הנפוצות בטיפול בילדים הן – Moxa וטיפול במגע – טווינה, הכולל עיסוי עדין על גבי מרידיאנים ונקודות דיקור.

בטיחות השימוש ברפואה סינית לילדים

אקופונקטורה נחשבת בדר"כ לבטוחה.

הצהרה של ה- (NIH (National Istitute of Health האמריקאי בנוגע לבטיחות הדיקור הסיני קובעת כי אחד היתרונות של האקופונקטורה הוא שהסיכון לתופעות הלוואי וסיבוכים קטן משמעותית מזה של תרופות רבות או פרוצדורות המתאימות לטיפול באותם מצבים.

לגבי צמחי מרפא – צמחי המרפא הסיניים נכללים תחת הגדרה של תוספי מזון ומאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות.

למי תוכלו לפנות בפנדה:

ד"ר גלי שטופמן