רפואה סינית

רפואה סינית מסורתית הינה שיטת ריפוי  עתיקה, שהתפתחה לאורך אלפי שנות התבוננות, ניסוי והסקת מסקנות, למידה והבנה. לאורך אלפי שנים נאספו יחדיו גישות ריפוי שונות, שנמסרו ממורה לתלמידו, מאב לבנו, והתאגדו לגוף מעמיק ומורכב של ידע רפואי, תיאורטי ופילוסופי, הבוחן את השפעות הגוף, הנפש והרוח על מצבי בריאות וחולי.

הרפואה הסינית נובעת מתוך תפיסה כללית של העולם והיקום ובכלל זה גוף האדם, השונה מאד מהתפיסה המערבית המקובלת.

בבסיסה של תפיסה זו פילוסופיה המגדירה את האדם כחלק ממארג תופעות הטבע. כך, גוף האדם והתהליכים המתרחשים בתוכו, מושפעים למעשה מכוחות הפועלים בעולם החיצוני, מכוחות הטבע.

בתוך הגוף מערכת של איברים, כשלכל איבר תפקידים ספציפיים,  שונים במידה מסוימת מאלו הידועים לרפואה המודרנית. בין האיברים זורמת אנרגיה, היא אנרגית החיים. אנרגיה זו, המכונה צ'י (Qi), זורמת ברשת סבוכה של מסלולים הקרויים מרידיאנים – Meridians.

בריאות, בראיה הסינית, היא תהליך דינאמי של שימור תנועה והרמוניה בזרימת הצ'י בין האיברים ובין הסביבה החיצונית לפנים הגוף.

מהו דיקור סיני?

לפי הרפואה הסינית, מצויות על פני הגוף, במיקומים ספציפיים, נקודות המאפשרות גישה ישירה אל זרימת האנרגיה במרידיאנים. החדרת מחטים מתכתיות עדינות בנקודות אלו עשויה להשפיע על זרימת האנרגיה במרידיאנים ועל תפקודם של האיברים המקושרים אליהם. לכל נקודה תפקודים ספציפיים, בהתאם למיקומה ולאיבר או המרידיאן אליו היא קשורה.

בדיקור נעשה שימוש במחטים דקיקות ועדינות, סטריליות וחד פעמיות, המוחדרות לעומק מילימטרים בודדים, לפרק זמן של כ- עשרים דקות. זהו זמן איכותי למנוחה ממרוץ היום.

הנקודות הנבחרות עשויות להשתנות מטיפול לטיפול, בהתאם למצבו של המטופל באותה עת ובהתאם למטרות ארוכות הטווח של הטיפול.

בשלושים השנים האחרונות, בוצעו מאות רבות של מחקרים מבוקרים בדיקור סיני, המראים את יעילותו  בטיפול בכאבי ראש ובמיגרנות, מחלות דרכי עיכול, קשיי שינה, קוצר נשימה, טינטון, חרדה, הקלה בכאב ממקור אורתופדי, פיברומיאלגיה, מחלות ילדים, מחלת הסרטן, שיקום לאחר אירוע מוחי ועוד.

ומה לגבי צמחי מרפא סיניים?

הפרמקולוגיה הסינית עושה שימוש בחלקים שונים של הצמחים – העלים, הגבעול, השורשים, הפרחים והזרעים. למרכיבים שונים מאותו הצמח יתכנו פונקציות שונות.

אופיים של צמחי מרפא ואיכותם האנרגתית נקבעת בהתאם לאקלים, לעונה, ולמיקום הגיאוגרפי בו הם גדלים.

צמחי המרפא ניתנים למטופל בתערובת, הקרויה פורמולה, והכוללת, בדר"כ בין ארבעה לשניים עשר צמחים. פורמולות של צמחי מרפא ניתנות בצורה של תה, אבקות, קפסולות וכן באמצעות טינקטורות או סירופים.

השימוש ברפואת צמחי המרפא הסינית נפוץ יותר ויותר בעולם המערבי, ויעילותה של שיטה זו נבדקת ומוכחת במחקרים רפואיים שונים. בסוף 2015, זכתה פרופסור Youyou Tu בפרס נובל לרפואה על גילוי פורץ דרך של תרופה למחלת המלריה. החוקרת ביססה את מחקרה על כתבי הרפואה הסינית, שמחלת המלריה מוזכרת בהם, וכך זיהתה את החומר הפעיל בצמח הלענה החד שנתית- Artemissia Annua –  ארטמיסנין- כאמצעי לטיפול פורץ דרך במחלה.

שיטות טיפול נוספות ברפואה סינית כוללות:

תזונה סינית – ברפואה הסינית מיוחסת לכל מזון איכות אנרגתית ספציפית, החודרת, עם המזון לתוך הגוף פנימה. אופן השפעתו האנרגטית של מזון מסויים נקבעת על פי תכונותיו: צבע המזון, צורתו, אופן הפקתו ובישולו, הטעמים השונים שלו, הטמפרטורה, העונה בה הוא גדל ועוד. כך, קיימים מזונות מחממים, מזונות מקררים, מזונות המוסיפים יובש או לחות.

קיימת חשיבות רבה לאכילה בהתאם לשעון הביולוגי – כך, ממליצה הרפואה הסינית על אכילת ארוחה עיקרית בשעות הבוקר ו על הימנעות מאכילה בשעות הלילה.

עקרון מהותי נוסף בתזונה הסינית, עוסק בהתאמת התזונה על פי עונות השנה, מתוך התפיסה הכללית כי למחזוריות העונות השפעה עמוקה על בריאותו של האדם.

שיטות נוספות המהוות חלק ממכלול הטיפולים ברפואה סינית הן – Moxa וטיפול במגע – טווינה, הכולל עיסוי עדין על גבי מרידיאנים ונקודות דיקור.

הטיפול ברפואה סינית נחשב לבטוח בכל גיל, למבוגרים והן לילדים ואף לתינוקות. ניתן להשתמש בה בהצלחה וביעילות בכל שלב בחיים, כטיפול תומך, כרפואה מונעת, ולריפוי.

בטיחות השימוש ברפואה סינית

הצהרה של ה- (NIH (National Istitute of Health האמריקאי בנוגע לבטיחות הדיקור הסיני קובעת כי אחד היתרונות של האקופונקטורה הוא שהסיכון לתופעות הלוואי וסיבוכים קטן משמעותית מזה של תרופות רבות או פרוצדורות המתאימות לטיפול באותם מצבים.

צמחי המרפא הסיניים הקיימים בארץ נכללים תחת הגדרה של תוספי מזון ומאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות.

במרפאת פנדה אנו מטפלים ברפואה סינית למשפחה במצבים שונים, ביניהם:

למי תוכלו לפנות בפנדה:

ד"ר גלי שטופמן – תינוקות, ילדים ומתבגרים

ניר יחזקאל – תינוקות, ילדים ומבוגרים

דייקי גרינברג – רפואה סינית עתיקה לכאבי הגוף, ומכאובי הנפש והלב