הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

מאמר בנושא הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים  ע"י טיפול בתנועה , מאת לירון זאבי .M.A, טיפול רגשי בתנועה בילדים בנוער ובמבוגרים. לקביעת תור ללירון זאבי צרו קשר בטלפון – 08-8564646

טיפול הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים היפראקטיביים ע"י טיפול בתנועה

מאת לירון זאבי .M.A, טיפול רגשי בתנועה בילדים בנוער ובמבוגרים. לקביעת תור ללירון זאבי צרו קשר בטלפון – 08-8564646

בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה במודעות להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים, התפתחות של דרכי טיפול שונות, הבנה מעמיקה יותר לגבי ההשלכות והמשמעות בחיי הילדים והוריהם, וכן עלייה במספר הילדים המאובחנים. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם אנו נתקלים כהורים, לכך שילדינו מתמודדים עם קשיים הנראים כמו הפרעת קשב וריכוז, ואולם אין הדבר כך, שכן מדובר בקושי רגשי היוצר תמונה דמוית הפרעת קשב.

הפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה גנטית נוירו-התפתחותית בעלת מאפיינים התנהגותיים, אשר נוספים לתגובות רגשיות-פסיכולוגיות, חברתיות והתנהגות, וביחד חוברים לכדי מבנה שלם של הפרעה. על אף המאפיינים הכלליים של קשיי קשב וריכוז, ההפרעה הנוצרת היא ייחודית לכל אדם, היות והיא תוצר של הרכיבים המולדים עם הרכיבים האישיותיים, הסביבתיים והנסיבתיים של כל אחד. הקשיים אתם מתמודד הילד כוללים: קשיים התנהגותיים וחברתיים, קושי בדחיית סיפוקים, בוויסות העצמי, בשליטה העצמית, בקבלת גבולות וסמכות ומוטיבציה נמוכה. כמו כן, קשיים רגשיים הנובעים מהצטברות של חוויות כישלון ותסכול, תחושת דחייה, בדידות, קושי חברתי, דימוי עצמי שלילי, ביטחון עצמי נמוך, תחושות של כעס, דיכאון וחרדה.

בין עם מדובר בהפרעת קשב וריכוז, ובין אם מדובר באותם קשיים "דמויי קשב וריכוז", נראה כי ישנה חשיבות מכרעת למתן מענה רגשי לקשייו ולצרכיו של הילד, כדי להקל עליו ועל הוריו בהתמודדות עם חיי היומיום, לאפשר לו תהליכי התפתחות וצמיחה, תוך שהוא מבסס את כוחותיו, ומממש את משאביו מבחינה חברתית, לימודית, משפחתית, וההתפתחות האישית.

שפתו של הגוף ותנועתה של המילה

טיפול בתנועה הוא טיפול רגשי, שבו אפשר לא רק לדבר אלא גם לשחק, להיות בתנועה, עם מוזיקה, עם שיחה או בדרך אחרת של יצירה, ומטרתו היא לאפשר מרחב שבו הילד יכול לבטא את עצמו ואת צרכיו, בסביבה מכילה ותומכת. כך יוכל באופן הדרגתי למצוא את הדרך לממש את יכולותיו השונות, לחזק את ביטחונו ואת הדימוי העצמי של, וכדי להביאו לתפקוד רגשי טוב יותר. הטיפול בתנועה משתמש בגוף ובתנועה לצורך אבחון, טיפול ושינוי. הוא מבוסס על ההנחה שהגוף והנפש מהווים מערכת אחת שלמה וייחודו בכך, שבנוסף לערוץ המילולי הוא מאפשר שילוב של הבעה בתנועה, לכל אחד כפי שמתאים ונכון לו.

ולמה דווקא תנועה?

"… הבסיס לחיינו הנפשיים הוא יצירת מצבים גופניים,

מחוות ודרכי תנועה בעלות משמעות חברתית ורגשית…"

(Grand, 1988)

התנועה מלווה אותנו מיום היוולדנו, והיא משמשת עבור הילד שפה, באמצעותה הוא מתקשר עם הסביבה ומביע את רצונותיו. לכל אדם יש דפוסי תנועה אופייניים וייחודיים לו, המשקפים את אישיותו ודרכי התמודדות, שגיבש במהלך חייו. בטיפול בתנועה, הגוף הינו כלי אבחוני וטיפולי כאחד: באמצעות הגוף ותנועתו המטפל יודע לזהות את מצבו של המטופל. התנועה מאפשרת להביע רגשות שקשה לתת להם ביטוי מילולי, ובתוך המרחב המוגן, התומך והמכיל, יכול הילד לבטא את עולמו ואת צרכיו בדרך חווייתית. התנועה מאפשרת הרחבה של הטווח הרגשי, פיתוח דפוסי התמודדות, התנועה משככת חרדה, מאתרת קונפליקטים רגשיים המעוגנים בגוף, עוזרת לעבד ולהכיל רגשות קשים, מסייעת לחיזוק המודעות, הביטחון, הדימוי העצמי, דימוי הגוף,  מפתחת יכולת ויסות בהבעת רגשות, מפתחת תחושת שייכות, תורמת לתחושת עוצמה ועצמאות. בכך התנועה יוצרת מקור פנימי לתחושת חוסן ועוד. הגוף יכול לספר לנו על הרגשות והתחושות שלנו, גם כשהראש עדיין לא מוצא את המילים להבין ולתאר, והחוויה התנועתית-גופנית מאפשרת לנו אמצעי להבעה, לקשר, להתמודדות, להתבוננות וליצירת שינוי. ביסוס הקשר הטיפולי, והשימוש בתנועה, משחק ויצירה, עשויים לאפשר לילד להפנים דפוסי התנהגות והתמודדות חברתית מיטיבה, להיות נוכח ולבטא את עצמו ביתר קלות, מעבר למה שמילים ושיחה יאפשרו, וכך גם לגבי מתבגרים ומבוגרים.

כמו כן, במסגרת הטיפול מתאפשר לילד להתבונן בעצמו, להבין את הכוחות הפועלים עליו, וכך למצוא ביחד עם המטפלת דרכים יעילות יותר להתמודדות ודפוסי התנהגות מסתגלת, שיאפשרו לו לצבור כוחות, לחוות חוויות של הצלחה. המרחב הטיפולי מאפשר לילד לבטא את קשייו בדרכים שונות, יצירתיות והבעתיות, הנוגעות לעולמו הפנימי, באופן ההולם את צרכיו האינדיבידואליים, תוך שילוב של ליווי והדרכת הורים.

יותר קל כשלא לבד – מתי פונים לטיפול?

החיים מזמנים התמודדויות לא פשוטות בתחומים שונים, הן כילדים, הן כמתבגרים והן כמבוגרים. לא תמיד צריך וכדאי להתמודד עם הדברים לבד, ולכן חשוב לפנות לטיפול כאשר מזהים:

ירידה במצב הרוח,  תחושות של בדידות, קשיים חברתיים, ביטחון עצמי נמוך, דימוי עצמי נמוך, סוגיות הקשורות בדימוי הגוף, הפרעות אכילה, קושי בהשגת מטרות, תסכול, חרדה, פחד, דיכאון, קשיי הסתגלות, בעיות התנהגות, קושי בקבלת סמכות וגבולות, התמודדות עם גירושין ומשברים משפחתיים, מחלות, קשיים ביצירת קשר ותקשורת, קשיי קשב וריכוז, אי פניות ללמידה, ועוד.

הטיפול בתנועה מאפשר את השביל ואת דלת הכניסה לעולם שבפנים ולעולם שבחוץ, וליצירת הקשר ביניהם, כך ניתן יהיה למצוא דרך משותפת להתמודדות, להתבוננות, לצמיחה, לתפקוד רגשי טוב יותר,  וליצירת שינוי.