מוצרי חלב - כדאי או לא כדאי לצרוך

מאת ד"ר גלי שטופמן, MD רופאה ומטפלת ברפואה סינית לילדים ותינוקות

ושיזף כהן גלבוע Dipl. CM. מטפלת ברפואה סינית לנשים ומבוגרים

מיעוט בחלב אם לאחר הלידה

עם השנים אנו מבינים יותר ויותר את חשיבותה העצומה של ההנקה. חלב האם הוא המזון המותאם באופן מושלם לצרכיו הביולוגיים של התינוק, ומכיל חומרים שונים המאפשרים את שגשוגו המיטבי. חלב האם הוא גם המתאים ביותר למע' העיכול העדינה של התינוק. בנוסף מכיל החלב נוגדנים המסייעים בהגנה על התינוק מפני זיהומים נפוצים כמו שלשולים ודלקת ריאות. לטווח ארוך מפחית סיכון לעודף משקל ולסכרת מסוג 2 ומאפשר תוצאות טובות יותר במבחני אינטליגנציה.  ההנקה חשובה מאוד גם לאשה, משום שמזרזת את תהליך כיווץ הרחם לאחר הלידה, ובטווח ארוך מפחיתה את הסיכון לסרטן השד והשחלה, סכרת מסוג 2, התקפי לב ויתר לחץ דם. ובנוסף לכל אלו – תומכת ביצירת ההתקשרות הרגשית בין האם לתינוק ומפחיתה את הסיכון לדיכאון לאחר לידה.

אשה אשר מעוניינת להניק, מומלץ לה להפגש עם יועצת הנקה מוסמכת (IBCLC) עוד לפני הלידה לצורך הכנה להנקה. לאחר הלידה, תוכל יועצת ההנקה לזהות באם קיימות בעיות הקשורות באם או בתינוק המפריעות להנקה ולסייע לפתרונן.

הסיבה השכיחה ביותר למתן תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) – 'פורמולה' לתינוק בשבועות הראשונים להנקה היא מיעוט בחלב אם.

ככל הנראה, מסוגלות 97% מהאימהות בעולם לייצר מספיק חלב בשביל הילדים שלהן וכך גם בישראל. עם זאת, קיימים מצבים שונים בהם אכן קיים ייצור מופחת של חלב, כמו – מחלות הורמונליות שונות של האם, מצבים הקשורים ללידה עצמה כמו לידה קשה או ניתוח קיסרי לא מתוכנן, מצבים לאחר הלידה כמו הישארות שיליה ובהמשך גם – ניהול כושל של ההנקה (דחיית הנקה ראשונה, הזנה בתמ"ל, תדירות נמוכה של הנקה סביב הלידה) ועוד.

ברפואה הסינית אנו מזהים שתי סיבות עיקריות למיעוט בחלב אם: מצב של חסר ומצב של עודף או תקיעות.

חוסר – המביא למיעוט בחלב אם מאובחן ברפואה הסינית כנגרם מחולשת מערכת העיכול חולשת (pi) וחסר 'דם' (xue)

חסר 'דם' (xue) –  תפקיד הדם הינו להזין את הרקמות הזקוקות ללחות, ולפי הרפואה הסינית לדם קשר הדוק עם חלב האם.

מע' העיכול (pi)  אחראית על ייצור אנרגיה (צ'י) ו'דם'. מע' העיכול אחראית על ספיגת המזון ועל עיכולו או התמרתו ליצירת דם.

כיצד יתבטא מיעוט בחלב אם – ירידה בכמות החלב או הפסקה מוחלטת של ייצורו, חלב דליל ומיימי, שדיים רכים ללא נוקשות או נפיחות, חיוורון בפנים, תשישות מנטאלית, תיאבון ירוד, עייפות, צואה רכה, הזעות לילה, פלפיטציות.

במקרה זה ניתן יהיה לחזק ולהזין את האם באמצעות תזונה ותוספי מזון במידת הצורך, וכן באמצעות פורמולת צמחי מרפא ודיקור המותאמים אישית לכל אשה בהתאם לאבחנה.

עודף – הפרעה לזרימת אנרגיה (צ'י) ודם על רקע תקיעות של ה'כבד' (gan)

אחד מהתפקידים המיוחסים לתפקוד האנרגטי של הכבד (gan) הוא להניע צ'י ודם בגוף. למערכת ה-  gan ישנן אנרגיות של התפתחות, תנועה וצמיחה. ה- gan שולט על זרימה חופשית בגוף (של דם, צ'י, נוזלי גוף, עיכול ורגשות).

ה- gan מניע דם ומאחסן אותו וגם אחראי על תנועה חלקה של אנרגיה (צ'י) ולכן יש לו תפקיד מכריע בהנקה, משום יכולת ההשפעה על זרימת החלב.

הרגש שמקושר ל- gan הוא הכעס, הכעס במובן הרחב של המילה, כולל בתוכו תסכול, תרעומת, נטירת טינה, כעס מודחק וגם רגשות של דכאון או דכדוך. רגשות מסוג זה עלולים לגרום להפרעה בזרימת אנרגיה ולהשפיע על כמות החלב וזרימתו.

כיצד זה יתבטא – מעט מאוד חלב ולעיתים הפסקה מוחלטת, השדיים קשים וכואבים, מלאות והרגשת אי נוחות בחזה ובבטן העליונה, דיכאון או דכדוך, כעס או עצבנות, כאבי ראש, סחרחורות וורטיגו, איבוד תיאבון.

הטיפול ברפואה סינית יתמקד בהנעת האנרגיה (צ'י), ושיפור זרימת החלב באמצעות פורמולת צמחי מרפא ודיקור המותאמים אישית לכל אשה בהתאם לאבחנה.

תזונה מומלצת לאחר הלידה

 בתקופה שלאחר הלידה יש חשיבות גדולה לתזונה שתחזק ותעזור לבנות דם וכוחות חדשים.

  • תזונה אשר מבוססת חלבונים ושומנים, כמו מרק רגל, מרק עצמות, מרק עוף, אכילת דגים ( סלמון וקרפיון מומלצים).
  • מבחינת תמיכה במערכת העיכול, מומלצת תזונה מבושלת ומאודה, מזון בעל טעם מתקתק ( כמו ירקות שורש כתומים, אורז), בישולי קדירה, קונג'י (דייסת אורז)..
  • רצוי שהאוכל יהיה בטמפרטורה חמימה ומעלה

מתכון לקונג'י – ה'מרק עוף' של הסינים 😉

רכיבים

1 כוס אורז בסמטי לבן שהושרה למשך הלילה במים, נשטף היטב וסונן

8 כוסות מים

הכנה

לקלות את האורז על מחבת יבש, עד לקבלת ריח מתקתק. להעבירו לסיר ולהוסיף את המים. לבשל ולהביא לרתיחה, להוריד לאש קטנה ולהמשיך לבשל כשעה תוך כדי בחישה מדי פעם עד שהאורז הופך לדייסה.

גירסה מלוחה – לאורז המתבשל במים ניתן להוסיף ירקות ותבלינים

גירסה מתוקה – לאורז המתבשל במים ניתן להוסיף גוג'י ברי, תמרים, קינמון ואגוזי מלך או שקדים