אבחון התפתחותי ספקטרום אוטיזם

ד"ר יפתח ברוזה MD , רופא והומאופת. לקביעת תור לד"ר ברוזה צרו קשר בטלפון – 08-8564646

הפרעות קשב וריכוז :

מונח שאנו נתקלים בו כמעט מדי יום בתקשורת ובשיח הרפואי. בין אם נוגע לאחד מילדנו, או לחברים של ילדנו, ובין אם נוגע לנו בצורה ישירה, כי הרי ידוע כיום שהפרעת קשב וריכוז נפוצה לא רק בילדים ומתבגרים אלא גם בקרבנו המבוגרים.

הפרעת קשב וריכוז יכולה להתבטא עם או בלי היפראקטיביות, ולה פנים רבות, אך המשותף לכלל המצבים הינה הפרעה תפקודית שמפריעה לילד או למבוגר בחיי היום יום-בלימודים, בחיים החברתיים, בחיים הזוגיים ובחיים המקצועיים.

אצל ילדים  עם מרכיב היפראקטיבי ניתן לראות את חוסר השקט, ולהבין כי קשה להם. קשה להם לשבת בשקט כבר מגיל הגן- הם זזים בשעת הריכוז בגן, או בזמן שיעור פרונטלי בכיתה. הילדים מתקשים לעקוב אחר החומר הנלמד ופעמים רבות מפריעים למהלך השיעור, מפריעים לסביבתם, זזים ומדברים ללא הפסקה, ובעיקר מפריעים לעצמם.

אצל ילדים ללא המרכיב ההיפראקטיבי הבעיה מתמקדת יותר בחוסר קשב וריכוז, חוסר מיקוד, תלונות על ילדים שבוהים בכיתה, מתקשים לעקוב אחרי הנלמד בע"פ ובכתב, ותחושה של ההורים והמורים- שהילד "לא מממש את הפוטנציאל שלו…"

נוסף לקשיים הלימודיים, הילדים חווים קשיים חברתיים כגון התבודדות, קושי באינטרקציות חברתיות, קושי בשימור חברויות ועוד. הממסד הרפואי-פסיכולוגי נעזר שנים רבות במבחני אבחון שונים ומגוונים, שמצויינים באבחון, אך מתקשים פעמים רבות בפתרון יסודי וטוב מבחינת הזרוע הטיפולית.

התרופות הקלאסיות, ממשפחת הסמים הממריצים, שנעשה בהם שימוש במשך מספר עשרות שנים -שהידוע שבהם הוא הריטאלין- יכולות לעזור במקרים מסוימים, במצבים מסוימים ובתחומים ספציפיים כגון- פעלתנות היתר, ולעיתים בחידוד המיקוד והריכוז. מאידך לכל התרופות הכימיות ישנן תופעות לואי קשות הן במישור הנפשי והן במישור הפיזי. ולכן פעמים רבות לא רק שהההורים מתנגדים לשימוש בתרופות אלא אף הילד עצמו אומר בקול רם "אינני רוצה את התרופה הזו"…

ילדים מתלוננים על כאבי בטן וירידה משמעותית בתאבון, שמצידה יכולה לגרור הפרעה בגדילה ובגובה בתקופה קריטית בחיים של גיל ההתבגרות. התרופות יכולות להפוך ילד שמח וחיוני לילד כבוי ו"זומבי" שאומנם מצליח יותר בלימודים, אבל מאבד את עצמו ואת מעמדו החברתי. ישנם ילדים רבים נוספים שהתרופות גורמות אצלם לתופעות קשות יותר, והרופאים משנים להם אחת לתקופה את סוג התרופה. פעמים רבות נתקלתי בילדים שניסו חמש-שש תרופות שונות שכל אחת בדרכה גרמה לתופעות לואי בלתי נסבלות שהכריחו את הילד להפסיק את הטיפול בהם לבסוף.

בטיפול ההומאופתי לעומת זאת – המיקוד אינו על התרופה הכימית אלא על הטיפול באדם השלם

ההסתכלות של ההומאופתיה הינה על התמונה הכוללת. על הילד, על הילדה ולא רק על "המחלה" שלהם. האבחון כולל תשאול מקיף של ההפרעה המדוברת, ומשם אנו מרחיבים את היריעה בנוגע לתזונה, לתפקוד החברתי ולתפקודי הגוף האחרים של הילד.

הגישה ההומאופתית דוגלת בהתאמת תרופה יחודית לכל ילד וילדה לפי מכלול של סימפטומים שעולה במפגש. כלומר לצורך הדוגמא אם מגיעים להומאופת שלושה ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, כל ילד יצא מהמרפאה עם תרופה-רמדי שונה, בהתאם לתמונה שעולה מכל מקרה ומקרה מיוחד.

כך ילד שסובל מהיפראקטיביות, ובנוסף סובל מאסטמה של העור, חם לו והוא נוטה לירידה במשקל ועצבנות יקבל תרופה שמקורה מ Apis – רמדי זו מאזנת אנשים עצבנים, חסרי שקט שסובלים מאלרגיות שונות. מאידך ילד שהוא עצבני עם נטיות להתפרציות זעם, חסר שקט, אבל קר לו והוא נרגע כל פעם שנמצא בטבע, יקבל רמדי אחרת שקרויה Tub. תרופה שמצוינת במצבים של חוסר שקט ומערכת חיסון חלשה.  ילדה שסובלת מהפרעה בריכוז ללא היפראקטיביות, שמתבטאת בעיקר בחולמנות, התארגנות איטית בבית ובבי"ס, קושי במבחנים ובחברה תקבל רמדי שנקראת Bufo שמתאימה לתמונה קלינית זו וכו.

הטיפול ההומאופתי ניתן בצורה של סוכריות מתוקות שהילדים מאד אוהבים. לעיתים על בסיס יומיומי ולעיתים על בסיס שבועי. בין הפגישה הראשונה לפגישה השניה לאחר כחודש אנחנו עוקבים, משנים ומאזנים את התרופה ההומאופתית לפי הצורך. בפגישה השניה עוקבים אחרי השינויים שחלו ונותנים דגשים נוספים, והנחיות להמשך הטיפול ההומאופתי. לעיתים אנחנו משנים את המינון, הריכוז או התדירות של התרופה ההומאופתית. בהמשך, לעיתים מחליפים או מוסיפים טיפול נוסף בהתאם לצורך.

את המרשם ההומאופתי היחודי לילד שלכם אני מעביר לאחד מבתי המרקחת ההומאופתיים המורשים ברחבי הארץ ומשם הוא מגיע בקלות אליכם.

מנסיון רב שלי בטיפול באנשים הסובלים מהפרעות קשב- חשוב מאד לשלב בטיפול שינוי בארוחות החיים-בהם פעילות גופנית מגוונת, שינוי תזונתי, ליווי לימודי על ידי ההורים או גורמים מקצועיים, הפחתת זמן מסכים ועוד.

במהלך המפגשים הטיפוליים  של ההומאופתיה אנו נוגעים באספקטים אלה. לעיתים אני מזהה צורך לעבודה משותפת במקביל עם גורמים נוספים-במקרה זה אנחנו מרחיבים את היריעה ועובדים תוך כדי שיתוף פעולה במרפאת פנדה על ידי צוות רב מקצועי- מתחומים שונים- כגון טיפול באומניות, רפואה סינית, טיפול תזונתי, טיפול פסיכולוגי וטיפולי מגע שונים.

פעמים רבות אנו משלבים בין הטיפול הקונבציונאלי הכימי לתרופות ההומאופתיות שנותנות חיזוקים ורגיעה בשעות אחה"צ, בסופי שבוע ובחופשים – זמנים בהם לרוב לא ניתן טיפול תרופתי קלאסי לילדים. הדבר נעשה לפי הצורך, תוך שיתוף פעולה עם הנוירולוג או הפסיכיאטר המטפל.

ולסיום כמה מילים על הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים. בגיל המבוגר הפרעות הקשב יכולות לגעת בכל אחד מתחומי החיים: הן  יכולות להתבטא אצל סטודנטים -בקושי בזמן הכנות לרישום לאוניברסיטה, במבחנים הפסיכומטריים, במכינות ובלימודי התואר עצמם. אצל אנשים בוגרים ההפרעה מתבטאת הרבה פעמים בקושי בניהול זמן, חוסר מיקוד במשימות השונות בחיים-עבודה, לימודים, קריירה, זוגיות ועוד. מניסיוני  הטיפול ההומאופתי יכול לסייע ולהמציא פתרונות גם בקבוצת גיל זו ולפי הצורך להיות חלק מטיפול כוללני רב מקצועי כדי להפחית את תופעות הבעיה, ולשפר את איכות החיים של המטופלים.