טיפול בדורבן

דורבן הוא כינוי לכאב חד ומתמשך בכף הרגל, המקשה על ביצוע פעולות פשוטות כגון הליכה, עמידה וריצה. מלבד הכאב, הדורבן גורם לחוסר אונים ותסכול רב. מה ניתן לעשות כדי לטפל בבעיה אחת ולתמיד?

כ-10% מהאוכלוסייה סובלת מהתופעה הנפוצה הקרויה דורבן. כינוי זה ניתן לה משום שבחלק מהמקרים צילום רנטגן יחשוף זיז קטן של עצם, אשר נראה כמו קוץ וגם כואב באותה מידה. אולם, מקור הכאב אינו רק בזיז, אלא דווקא בדלקת הנגרמת ברצועת פלנטר פשייה (plantar fascia) – רקמה המחברת את העקב עם בסיסי האצבעות אשר תפקידה לשמור על הקשת הפנימית של כף הרגל. הרצועה עוצבה לספוג את הלחץ הגדול הנוצר על כף הרגל, אך כאשר יש עומס יתר על הרצועה, נוצרים קרעים קטנים אשר בסופו של דבר יוצרים דלקת באזור. מיקום הכאב הוא בחלק התחתון של כף הרגל, בצמוד לעקב, והוא מורגש בעיקר בבוקר, בצעדים הראשונים לאחר הקימה, או לאחר מנוחה ממושכת כאשר הנחת משקל הגוף על כף הרגל גורמת לגירוי מחודש באזור הדלקתי ולכאב.

מהן הסיבות להיווצרות דורבן?

ברב המקרים, קשה לאבחן את הסיבה המדויקת להיווצרות הדלקת, אך ישנם מספר גורמים אשר יכולים לתרום להיווצרותה:

• עודף משקל
  • פעילות גופנית מאומצת ובלתי מבוקרת
  • ריצה למרחקים ארוכים
  • עמידה ממושכת
  • כף רגל שטוחה – פלטפוס
  • התקצרות ו/או התכווצות של שרירי התאומים
  • נעליים לא מתאימות
  • פגיעה בגיד אכילס ובאופן כללי בכף הרגל

טיפול בדורבן

אם לא מטפלים, כאבי הדורבן לרוב עוברים לאחר כתקופה של שנה, אך אין כל סיבה להתמודד עם הכאב לאורך תקופה כה ארוכה! חשוב לדעת – טיפול בדורבן הוא אפשרי ורצוי לעשותו מבעוד מועד. ברפואה המערבית הטיפול מתבסס על מתיחות, עיסויים, ירידה במשקל בעת הצורך, מדרסים אורתופדים, טיפול בגלי הלם וגלי קול, תרופות נוגדות כאב, הזרקת קורטיזון ובמקרים חריגים אפילו בניתוח. עם זאת, כיום מקובל לשלב בין טיפול קונבנציונלי לטיפולים אלטרנטיביים – ולמעשה להעניק פתרון נוסף לבעיה.

טיפול סיני לכאבים ממקור דלקתי – דורבן

מרפאת פנדה היא בית המאחד בתוכו תחומי טיפול שונים – רפואיים, פארא-רפואיים ומתוך הרפואה המשלימה, עבור כל המשפחה. הטיפולים מתבססים על שיטות חדשות ומתקדמות הנהוגות כיום ברפואת כאב בארץ ובעולם, אשר הוכיחו את יעילותן במספר רב של חולים. התהליך הטיפולי ברפואת כאב בכלל, ובעת טיפול בדורבן בפרט, כולל:

• הורדה של עוצמת הכאב למינימום האפשרי.
  • אופטימיזציה של הטיפול התרופתי.
  • שיפור תפקוד בחיי היום-יום.
  • הדרכה והקניית דרכי התמודדות בעתיד.

טיפול ברפואה סינית כולל שימוש במחטים ודיקור אזורים שונים בגוף על מנת ליצור תהליך אנטי דלקתי. הפחתת מקור הדלקת יפחית ויפסיק את הכאב.

אפשרויות הטיפול הן מגוונות, וכוללות דיקור סיני, צמחי מרפא, שימוש ברצועות טייפינג משחות מתאימות למריחה חיצונית ועוד. ברב המקרים ההקלה הראשונית היא מהירה במיוחד. על מנת לייעל את הטיפול ככל הניתן, חשוב להתחיל אותו סמוך ככל האפשר למועד התחלת הכאב – מפני שכל עוד התהליך הדלקתי הינו ראשוני כך קל יותר לטפל בו ומשך הטיפול מתקצר.