הנקה וגילוי מוקדם של סרטן השד

מאת ניבי יעקב IBCLC, יועצת הנקה פרטנית ומנחת מרפאת ההנקה הפתוחה בפנדה. לקביעת תור לניבי יעקב צרו קשר בטלפון – 08-8564646

גילוי מוקדם של סרטן השד קריטי להעלאת סיכויי ההחלמה. באחריותה של כל אחת מאיתנו לקבוע בדיקות שגרתיות לגילוי מוקדם. שגרת הבדיקות תלויה בגיל וברקע המשפחתי וחשוב להיות מודעת לכך. שני גורמים מרכזיים הקשורים לסרטן השד הם לידה והנקה, שניהם מקטינים את הסיכון לחלות.

מידי פעם שואלות אותי אימהות, האם ניתן להיבדק אצל כירורג שד במהלך ההנקה? התשובה היא כן, אפשר ואף רצוי. יש נשים שמניקות שנים ארוכות ברצף, האם עליהן לחכות עד לסיום ההנקה? ממש לא. לצערנו, סרטן השד עשוי להופיע אצל נשים צעירות בגיל הפוריות, אצל נשים בהיריון, וגם אצל מניקות. כירורגית שד מיומנת יודעת לבדוק שד מניק, ותוכל לספר לך שהנקה נמנית בין הגורמים המגינים מפני סרטן השד.

כשאנחנו מניקות, אנחנו לומדות להכיר היטב את השדיים, ולזהות שינויים ומחזוריות. תחושות התמלאות, התרוקנות, רגישות, עקצוצים. לפעמים במהלך ההנקה השדיים והפטמות משנים את המראה, הצורה והתחושה. אנחנו חוות תחושות של גודש, לפעמים כאב או רגישות, יש נשים שמרגישות מעין זרמים כאשר השד מתמלא בחלב, לפעמים מטפטף מהם חלב. יש מניקות שיסבלו מסתימות או דלקת בשד וידעו לזהות מצבים כאלה מהרגע הראשון ויהפכו מומחיות בטיפול ושחרור סתימות.

אני מעודדת את האימהות עימן אני נפגשת להתיידד עם השדיים שלהן, ללמוד, להרגיש ולהכיר, לגעת ולשים לב לשינויים. כשאת מכירה את עצמך היטב, את יותר מודעת לשינוי בתחושה ובמבנה השד.

אם משהו מרגיש חריג: כאב, גוש לא מוכר בשונה מגודש או מלאות רגילה, רגישות, עור שנמתח פנימה במקום מסויים על השד, מרקם שונה של העור על השד או הפטמה עצמה, הפרשות מהפטמה שאינן חלב ועוד, יש לגשת להיבדק אצל כירורגית שד. גם אם זה מלחיץ, גם אם זה מעורר חשש, הפחד מהבדיקה לא צריך למנוע ממך להציל את חייך על ידי גילוי מוקדם. וכמובן, לא כל כאב מלמד על התפרצות מחלה, ולא כל גוש הוא ממאיר! חלק גדול מהשינויים הם שפירים, כפי שייאמר לך במהלך הבדיקה אצל כירורג השד.

גילוי מוקדם של סרטן השד הוא גורם מרכזי בסיכויי הריפוי מהמחלה.

מעבר לבדיקות תקופתיות המומלצות לכל אישה מגיל מסויים (כתלות בסיפור האישי משפחתי שלה), כל אחת מאיתנו יכולה וצריכה להיות אחראית בעצמה על הכרות עם הגוף שלה, לשים לב לשינויים ובהתאם לכך לפנות לכירורג שד להבדק.