תינוק חדש במשפחה

מאת ליאת שיש מרקוביץ, פסיכולוגית רפואית, טיפול נפשי לאנשים עם בעיות רפואיות.

עם הצטרפותו של תינוק חדש למשפחה מצטרפות גם אינספור תחושות ורגשות – אושר ושמחה בצד עייפות וקשיים. המשפחה המורחבת שבעבר התגוררה יחד באותו אוהל גדול ותמכה באם בעודה מטפלת בתינוקה עברה לגור בנפרד. התבסס תא משפחתי מצומצם הנדרש להתמודד כמעט בעצמו עם השינוי.

עם זאת חשיבות תמיכתה של הסביבה המשפחתית המקיפה את האם והאב החדשים היא עצומה, על מנת לאפשר להם הסתגלות מיטבית לשינוי הגדול.

המשפחה המורחבת לא תמיד יודעת איך לסייע ולעיתים העזרה שהיא מספקת מכבידה ולא מדויקת. על מנת שהעזרה תהייה מועילה כדאי פשוט לבקש או לשלוח להם את הכתבה הזו

אז מה ניתן לעשות ?

  1. הכינו אוכל חם ומזין. השאירו ולכו…
  2. אם אתם מגיעים לביקור ריחצו כלים, קפלו כביסה, רוקנו פחים, החליפו מצעים. זה נותן הקלה אדירה.
  3. החזיקו את התינוק בזמן שהאם או האב שותים קפה מתחילתו ועד לסופו.
  4. הימנעו מלתת עצות "תעשי ככה וככה, חם לו, קר לו". הורים זקוקים לידע מבעל ניסיון, אבל רק אם הם מבקשים אותו מכם.
  5. חזרו ואמרו בכל הזדמנות: "איזה יופי את עושה, את אמא נהדרת". אמירות כאלו הן כמו חמצן לאם שלומדת את אימהותה. זכרו שהאם היא זו המטפלת בתינוקה. אתם שם כדי לסייע לה, לא להחליף אותה.
  6. לשאלת "מה שלומכם?" תהיו מוכנים באמת לשמוע מה שלום האם או האב. שלא הכל נעים וורוד. אל תיבהלו אם נעניתם: "היום ממש קשה לי". עזרו להם למצוא את העזרה שתוכל להקל.
  7. המשיכו והציעו עזרה והתאימו אותה גם אם נתקלתם בסירוב. לדוגמא – ההצעה לשמור על התינוק כדי שהאם תתפנה לישון היא שכיחה מאד, עם זאת לפעמים קשה לאם 'לשחרר' ולהירדם כשמישהו אחר משגיח על תינוקה.
  8. העזרה מכם חשובה גם לאחר השבועות הראשונים האינטנסיביים שנראה שההורים כבר מתורגלים והסתגלו לשינוי. דווקא בנקודת זמן זו הבדידות יכולה להיות גדולה.
  9. כל עזרה צריכה להיות במסגרת היכולת שלכם. על מנת שתוכלו להיות עבור הזוג לאורך זמן מבלי להישחק – חשוב גם להקשיב לעצמכם.
  10. והכי חשוב – שאלו את הזוג איזו עזרה הם היו רוצים מכם. בסופו של דבר לכל זוג יש את הדרך שלו להפוך להורים וצרכים ספציפיים וייחודיים להם.

 

יום משפחה שמח!