מוצרי חלב - כדאי או לא כדאי לצרוך

מאת ענת תירוש MSc, RD תזונאית קלינית לתינוקות ופעוטות. לקביעת תור לענת תירוש צרו קשר בטלפון – 08-8564646

צריכת מוצרי חלב – כדאי או לא כדאי?

השאלה הישנה הזאת מעוררת בכל פעם דיון סוער בין תומכים למתנגדים.

אין לי תשובה חד משמעית לעניין, כי כמו בכל דבר בתזונה, אני לא מאמינה שיש פתרון אחד שנכון לכולם. לכל אדם מתאימה תזונה אחרת. ראיתי כבר ילדים שמוצרי חלב גרמו להם לבעיות שונות ומשונות ובמקביל אני מודעת לעובדה שיש לא מעט תזונאיות שנשבעות שהדבר היחיד שעוזר להן לטפל בילדים עם עיכוב גדילה וקומה נמוכה הוא מוצרי חלב.

בארץ הגישה השלטת היא שמוצרי חלב הם טובים וחשובים לבריאותם של ילדים, ועם כל זאת, לפני מספר שנים פרסמו שני חוקרי תזונה מובילים מאוניברסיטת הארוורד מסמך חשוב ואמיץ בנושא צריכת מוצרי חלב. ואלה עיקרי הדברים:

האדם אינו זקוק למוצרי חלב על מנת להשיג תזונה טובה. אנשים התקיימו מאות ואלפי שנים ללא מוצרי חלב, בטרם הצליחו לביית פרות.

התירוץ לפיו חלב חשוב על מנת לעמוד ברמת הסידן היומית המומלצת אינו מוצדק, משתי סיבות עיקריות: האחת- מחקרים רבים מראים כי צריכת סידן ממוצרי חלב אינה מונעת אוסטיאופורוזיס ושברים ואינה מחזקת את העצם. באזורים שונים בעולם בהם האוכלוסייה אינה צורכת מוצרי חלב יש שכיחות נמוכה יותר של שברים. השנייה- סביר להניח כי המלצות הסידן הקיימות כיום גבוהות מהערכים האמתיים הנדרשים. תזונה עשירה בפירות, ירקות וקטניות תספק בקלות את כמות הסידן הדרושה לנו.

החוקרים ציינו עוד את הקשר בין צריכת מוצרי חלב לסרטן הנובע מעלייה ברמתו של הורמון  IGF1. הורמון זה נמצא קשור להתפתחות סרטן ערמונית, שד ושחלות. בנוסף הועלתה השערה כי צריכת חלב גורמת לעליה בהורמוני אסטרוגן ופרוגסטרון (הורמונים הניתנים לפרה כדי שתניב חלב במשך כל השנה) וגם הם נמצאו קשורים בסיכון מוגבר לסרטן.

לבסוף החוקרים מוסיפים הסתייגות ואומרים כי בקרב אוכלוסייה בעלת תזונה דלה במיוחד ניתן להשתמש במוצרי חלב כמקור לחלבון, וויטמינים ומינרלים.

עד כאן, בקיצור רב, עיקרי המאמר שפורסם.

מבטיחה לכם שהבאתי את רוח הדברים ולא הקצנתי לשום כיוון. בכל מקרה אתם יכולים לבדוק אותי: JAMA Pediatrics September 2013: 167

המסמך הזה הוא נדיר בעולם בו רבות מההמלצות התזונתיות נתמכות (שלא לומר מכוונות) ע"י גורמים מהתעשייה. יש פה שני חוקרים שמעיזים לומר שלפעמים המלך הוא עירום…

אז האם הכוונה היא שמעכשיו עדיף לא לתת לילדים מוצרי חלב? לא בטוח. תלוי בילד שלכם.

אבל דבר אחד אפשר להגיד: בישראל צריכת מוצרי החלב היא גבוהה ביותר. ברוב הבתים אוכלים בבוקר קורנפלקס עם חלב ובערב אוכלים גבינה לבנה, גבינה צהובה, מעדן וכוס שוקו. כל מוצרי החלב הזמינים הללו תופסים את מקומם של מזונות אחרים שניתן היה להגיש במקומם. מתי הגשתם לאחרונה לארוחת הערב טחינה או אבוקדו? ממרח חומוס איכותי או סלט טונה?

מוצרי חלב משווקים לכולנו כמזון בריא וחשוב שצריך להגיש ממנו 3 מנות ביום. במקביל, ילדים בדרך כלל אוהבים מוצרי חלב, בייחוד את הממותקים שבהם, ובכך הופכים את ארוחת הערב שאנחנו צריכים להכין לקלה וזמינה (עם תחושה שהגשנו משהו בריא). אבל אולי מאמר כזה שמגיע מהארוורד יזכיר לכולנו שסימן השאלה סביב מוצרי החלב חי וקיים ושכדי להגיע לתזונה בריאה באמת כדאי תמיד תמיד פשוט-  לגוון.