הפרעות שינה בתינוקות ובילדים

הפרעות שינה בתינוקות ובילדים על פי הרפואה הסינית

מאת: ניר יחזקאל Dipl.CM, מומחה ברפואה סינית לילדים ותינוקות.

נתחיל מהסוף… השינה היא מרכיב חשוב בהתפתחותו התקינה של הילד. השינה חיונית בדיוק כמו אכילה ושתייה המזינים את הגוף. במהלך השינה מתרחשים תהליכים פיזיולוגים רבים. המח מתפתח, מעבד, קולט ואוגר את אירועי היום שעבר. הורמונים מופרשים וביניהם הורמון הגדילה, מערכת החיסון מתפתחת ומתחזקת והגוף צובר אנרגיה להמשך תהליך התפתחות הגדילה. בהזדמנות זו נוסיף, כי שינה טובה של הילד חשובה גם להורים.

לרוב עד גיל שלושה חודשים זקוק התינוק לסיוע בהירדמות. סביב גיל שלושה חודשים מתחילה הפרשה של הורמון השינה, מלטונין. לקראת גיל חצי שנה ומעלה השינה אמורה להתאזן, כאשר המלטונין כבר מופרש בכמות מספקת. החל מגיל זה יתייצבו הרגלי השינה של התינוק. בשלב זה חשוב להקנות לתינוק הרגלי שינה קבועים כגון: מקום שינה קבוע, סדר יום ושעות שינה קבועות ככל האפשר וכן ניתן לייצר "טקס" שינה הכולל: האכלה, רחצה, עיסוי, סיפור קצר ועמעום תאורה כדי לאפשר לתינוק מעבר קל יותר וחלק לשינה.

הפרעות שינה בתינוקות ובילדים נגרמות בשל לא מעט גורמים. ניתן לחלק אותם לגורמים פיזיולוגיים וגורמים התנהגותיים.

גורמים פיזיולוגים: אף סתום, דלקות אוזניים, שיעול, "שקד שלישי", כאבי בקיעת שיניים ועוד… גורמים התנהגותיים: הפרעות קשב והיפראקטיביות, חרדת נטישה ובחינת גבולות.

אך קיימים גם גורמים נוספים – גורמים אנרגטיים, ואותם אפשר לאבחן באמצעות הרפואה הסינית. גורמים אנרגטיים להפרעת שינה עלולים להיות קשורים למצב האם במהלך ההריון– אנמיה, תזונה, מחלות ותרופות; ללידה עצמה- ניתוח קיסרי, לידה טראומטית, מכשירנית, מצוקה עוברית במהלך הלידה ואיבוד דם מסיבי. ובמהלך החיים – לתזונת התינוק- עומס על מערכת העיכול, תזונה קרה או חמה מדי וארוחות לא סדירות ולבעיות רגשיות- אירועים טראומטיים, סטרס, פחד וחרדה (בעיקר אצל ילדים גדולים יותר).

מטרת הטיפול ברפואה סינית היא לאבחן ולטפל בשורש הבעיה. תחילה נבצע תשאול מעמיק הכולל שאלות על מהלך ההריון והלידה, תזונה, הרגלים ודפוסי התנהגות ועוד… הטיפול מתבצע ע"י דיקור במחטים עדינות ("מקלות הקסם" שלנו), במידת הצורך שילוב של צמחי מרפא ("שיקוי קסמים"), הנחיות תזונה והנחיות כלליות.

טיפים חשובים להורים:

  • הקפידו על שיגרה קבועה – כשיש סדר יום מאורגן, התינוק יודע למה לצפות. אפשר לייצר "טקס" שינה קבוע – רצף פעולות שמתקיים כל ערב לפני השינה.
  • הקפידו על טמפרטורה נעימה בחדר השינה (כ-23 מעלות). טמפרטורה קרה מדי יכולה לגרום לחוסר נוחות והתעוררות ואילו טמפרטורה חמה מדי תגרום גם היא לחוסר נוחות והזעה.
  • הפרדה של משחקים מהמיטה – המיטה נועדה לשינה ויש להוציא ממנה גירויים אשר יכולים להפריע לכך.
  • זיהוי סימני עייפות – תינוק עייף בד"כ יראה סימנים כגון: שפשוף הפנים, גרד עיניים, פיהוק ולפעמים גם בכיינות. במידה וזיהיתם סימנים אלו, החלו בהכנות לקראת השינה.
  • הימנעו מגירויים חזקים לפני השינה – צפייה במסכים (טלוויזיה, מכשיר נייד, טאבלט), תאורה חזקה מדי ומשחקים רועשים מדי.

שתהיה לכולנו שינה טובה ומזינה!