רפואה סינית מחלות חורף בילדים

רפואה סינית ומחלות חורף בילדים

מאת ניר יחזקאל Dipl. CM, מומחה ברפואה סינית לילדים ותינוקות. לקביעת תור לניר יחזקאל צרו קשר בטלפון – 08-8564646

הגשם אמנם ממעט לרדת, אך מחלות החורף בילדים כבר כאן. משפט השגור בפינו הוא: "כולם חולים עכשיו". כפי ששמתם לב הראשונים להידבק הם הילדים – מעלים חום, סובלים מנזלת, ליחה, שיעול ואף דלקות אוזניים.

אכן ניתן לראות שמחלות חורף נפוצות יותר בקרב ילדים ותינוקות, בעיקר סביב שלב הכניסה לגן. זאת, מכיוון שמערכת החיסון שלהם עדיין לא מפותחת מספיק.

ישנם גורמים שונים להתפתחות מחלות חורף בילדים. לרוב, מדובר בגורם הנובע מחשיפה לפתוגן חיצוני (ויראלי או חיידקי). מערכת החיסון מזהה זאת וחום הגוף עולה. תפקיד החום הוא יצירת סביבה לא נוחה לפתוגן שחדר. חשוב לדעת כי החום הוא פעולה טבעית של הגוף ומעיד על תפקודה התקין של מערכת החיסון והתפתחותה.

ברפואה סינית ישנם שני שלבים עיקריים להתפתחות המחלה החודרת אל הגוף. האחד נקרא רוח קור והשני רוח חום.

השלב הראשון, רוח קור, מעיד על מצב התחלתי של חדירת הפתוגן אל הגוף. בשלב זה ייתכן ויופיעו תסמינים כגון: התעטשויות ונזלת שקופה או לבנה, רעד ורתיעה מקור, כאב ראש וחום ללא הזעה.

השלב השני, רוח חום, מעיד על מצב מתמשך וחדירה עמוקה יותר של הפתוגן. שלב זה מתאפיין בתסמינים המלווים בחום: חום גבוה, נזלת צהובה, פנים אדומות, הזעה, כאב גרון, יובש בפה וצמא.

מטרת הטיפול ברפואה סינית היא לעזור לגוף "לסלק" את הפתוגן שחדר, להוציא את החום (במידה וקיים) ולחזק את הגוף.

הטיפול ברפואה הסינית כולל תשאול מקיף, אבחנת דופק ואבחנות נוספות על מנת לזהות אלו ממערכות הגוף מעורבות במחלה, במטרה לטפל בשורש הבעיה.

הטיפול מתבצע ע"י "מקלות הקסם" (מחטי דיקור עדינות) ולרוב נוסיף גם "שיקוי פלא" (פורמולת צמחים).

הטיפול יכול לקצר את משך המחלה ולמנוע סיבוכים. לעתים נראה התחזקות של הילד ואפילו קפיצה התפתחותית לאחר ההתגברות על המחלה.

איך נדע שהילד התגבר על המחלה?

• הפסקת הנזלת והשיעול
  • הילד אנרגטי ופעיל
  • חזרת התיאבון
  • יציאות סדירות (במידה והיה שינוי)
  • קפיצה התפתחותית (לעתים)

עצות להורים:

• תמיכה ומנוחה – ילד חולה צריך חיבוק ותמיכה מהוריו וכמובן מנוחה מרובה. אל תמהרו להחזיר את הילד למסגרות (במידת האפשר) ואפשרו לו להתחזק עוד קצת ולגופו הקטנטן להתאושש לפני החזרה למסגרת.
  • עידוד שתייה – חום גבוה יכול לגרום להתייבשות ולכן חשוב להקפיד ולעודד שתיית מים.
  • תזונה קלה ומזינה – לרוב ילד חולה הוא חסר תיאבון מכיוון שהגוף עסוק בניסיון להתגבר על המחלה. אפשר להסתפק באכילת מרק או כריך.
  • טיפול לאחר מחלה – בסיום המחלה מערכות הגוף זקוקות לחיזוק ושימור ולכן מקובל לבצע טיפול משלים כשהילד מרגיש טוב יותר.

שיהיה לכולנו חורף חמים, נעים ובריא!