ריפלוקס תינוקות - טיפול אוסטאופתי

מאמר בנושא: ריפלוקס תינוקות מאת דן שניידר D.O, אוסטאופת מומחה, מטפל בילדים ותינוקות, נשים ונשים בהריון

מהו ריפלוקס תינוקות?

ריפלוקס (החזר קיבתי ושטי) היא מצב שבו תוכן חומצי של הקיבה חוזר חזרה לוושט ועלול לגרום לפליטות ולהקאות.

תוכן הקיבה שחוזר מעלה הנו חומצי וגורם לגירוי מכאיב של רירית הוושט והגרון.

ריפלוקס תסמינים:

תסמינים אצל תינוק שסובל מריפלוקס יכללו הקשתה של הגב והראש לאחור, בכי ואי שקט לאחר ארוחה, פליטות והקאות סביב הארוחה ואף עיכוב בעלייה במשקל. ישנם מצבים בהם הריפלוקס סמוי וקשה יותר לאבחון. במקרים אלה התינוק סובל למעשה מצרבת – תוכן הקיבה צורב את הוושט אך לא יוצא החוצה בפליטה או הקאה, אלא נבלע חזרה.

ממה נגרם ריפלוקס?

לכל התינוקות יש נטיה טבעית לסבול מידי פעם מריפלוקס. הסיבות העיקריות לריפלוקס קשורות בכך שהמבנה של חיבור הוושט לקיבה עודנו מתפתח ומשתנה אצל תינוקות כך שלעיתים זווית הסגירה של הוושט איננה מיטבית. כמו כן העובדה כי תינוקות מצויים במנח שכיבה על הגב במרבית שעות היממה תורמת גם היא לעלייה של תוכן הקיבה לוושט.

כאשר הריפלוקס מתרחש לעיתים קרובות, כלומר כמעט לאחר כל ארוחה, ככל הנראה מצב זה מצביע על הפרעה בתפקוד של הסוגר הקיבתי וושטי התחתון שמתפקד כשסתום שרירי הממוקם בין הוושט לקיבה והוא למעשה זה שמונע את עליית תוכן הקיבה חזרה לוושט.

אחד מהגורמים שיכולים להשפיע על התפקוד השסתום הנו תהליך הלידה. בזמן מעבר התינוק בתעלת הלידה מופעל על גוף התינוק לחץ רב, אשר עלול ליצור מתחים וחוסר איזון ברקמות גופו של התינוק, כגון לחץ בבסיס הגולגולת שמשפיע על עצב הואגוס שמעצבב את הקיבה ואת הוושט, חוסר איזון ברקמות שרירי הסרעפת, בבית החזה ובשאר מבנים ורקמות אשר משפיעות על תפקוד השסתום הקיבתי וושטי.

חוסר האיזון והמתחים הללו עלולים להתגבר כמובן במהלך לידה קשה או ארוכה, לידת מכשירים וכן בניתוח קיסרי לא מתוכנן. גם מנח התינוק ברחם משפיע על מתחים ועלול ליצור חוסר איזון ברקמות גופו של התינוק.

כיצד ניתן להקל ולטפל באופן טבעי בריפלוקס אצל תינוקות?

טיפול יעיל בריפלוקס תינוקות הינו טיפול אוסטאופתי לתינוקות.

על ידי מגע עדין, האוסטאופת יודע לאבחן שינויים ומתחים בעצמות הגולגולת ובגוף התינוק שלעיתים אינם נראים לעין, אולם הם יוצרים חוסר איזון שגורם לסימפטומים שונים כגון ריפלוקס.

במהלך הטיפול משחרר האוסטאופת  את הרקמה הבעייתית כדי לאפשר לגוף התינוק להתארגן מחדש לכדי צורה מאוזנת ללא מתחים.

בנוסף לטיפול האוסטאופתי יש מספר פעולות שניתן לבצע בכדי להקל על תינוקת שסובלים מריפלוקס:

• הימנעות מהשכבת התינוק על גבו לאחר הארוחות
  • התאמת מנח המזרון
  • שימוש במנשא כדי שהתינוק יהיה במצב מאונך זמן רב יותר

הטיפול האוסטאופתי יעיל מאד בהתמודדות עם ריפלוקס תינוקות והוא מאפשר פתרון הבעיה מן השורש.

הטיפול לתינוקות הינו עדין ויחסית קצר מועד.

זהו טיפול בטוח ואין חשש סביב פגיעה בתינוק בזמן הטיפול או לאחריו.

טיפול אוסטאופתי במרפאת פנדה:

דן שניידר D.O, אוסטאופת מומחה, מטפל בילדים ותינוקות, נשים ונשים בהריון