הילדות והאביב

על הילדות והאביב, ומה שביניהם :

מאמר על הילדות והאביב מאת ד"ר גלי שטופמן MD, רופאה ומומחית לרפואה סינית בתינוקות, ילדים ומבוגרים. לקביעת תור לד"ר גלי שטופמן צרו קשר בטלפון – 08-8564646

הרפואה הסינית התפתחה לפני אלפי שנים מתוך הפילוסופיה הסינית, והדרך שבה הבינו הוגי הדעות בסין העתיקה את היקום והכוחות הפועלים בו, ובכלל זה את גוף האדם. בבסיסה של תפיסה זו מצוייה ההבנה כי האדם מהווה חלק ממארג תופעות הטבע וגופו מושפע מהכוחות הפועלים בו.

אחת התפיסות הבסיסיות ביותר ברפואה הסינית היא תאוריית חמשת הפאזות, או בתרגום פשטני יותר – תאוריית חמשת האלמנטים.

התאוריה מגדירה את כלל התופעות בטבע כביטוי ל- 5 אלמנטים או חמישה כוחות אפשריים: עץ, אש, אדמה, מתכת, מים. חמשת האלמנטים אלו אינם עומדים בפני עצמם אלא נמצאים בשווי משקל דינמי, תוך שהם מזינים ומבקרים זה את זה.

היות והרפואה הסינית מושתת על ההבנה כי גוף האדם משקף את המתרחש בטבע, הרי שחמשת הכוחות הללו, כשם שפועלים על הטבע בכללותו, כך משפיעים גם על תהליכים פיזיים ורגשיים בתוכנו.

כיצד משתקפים חמשת האלמנטים בעונות השנה?

 האביב מבטא את כוח העץ המתאפיין בתנועה חזקה של התפרצות, נביטה וצמיחה. הצבע המהדהד את אלמנט העץ הוא הצבע הירוק, צבע העלים והעשב.

הקיץ מבטא את תנועת האש – שיאה של הפריחה. הצבעים המשקפים פאזה זו הם צבעי הפריחה – אדום, ורוד, סגול, כתום.

תקופת סוף הקיץ מבטאת את תנועת האדמה – זמן ההבשלה, התבססות, התייצבות, הבשלת הפרי. הצבעים האופייניים לפאזה הזו הוא צבעי אדמה, צהובים וחומים.

הסתיו – מבטא את תנועת המתכת – תקופת הבציר, איסוף הפרי, התכנסות פנימה והכנה לקראת החורף. הצבע המתאים – לבן.

החורף – מבטא את תנועת המים – זמן של אגירה, צמצום והמתנה לפריצה שתבוא עם האביב. צבע תנועת המים – כחול / שחור.

ועכשיו בואו ננסה לנחש איזו כוח או איזה אלמנט מתקשר לתקופת הילדות?

זה לא יהיה קשה:

השנים הראשונות לחיים משקפות את תקופת האביב, תקופה של צמיחה ושגשוג, גדילה והתפתחות, כשם שנבט צעיר מתפרץ מתוך האדמה, עולה וגדל והופך לצמח שבימי הקיץ יגיע לשיא פריחתו.

באחד מספרי הרפואה הסינית העתיקים ביותר, ה- Su Wen, מופיע הציטוט הבא:

"The 3 months of spring are called springing up and unfolding. Heaven and Earth together produce life, and the 10,000 beings are invigorated."

Su Wen, chapter 2 – translation by Elisabeth Rochat de la Vallee

בתרגום פשטני, מתאפיינים שלושת חודשי האביב בנביטה ובצמיחה שמביאה להופעתן ולהתגלותן של כלל תופעות הטבע.

תנועת הצמיחה מתוארת בטקסט הזה בסימניות הסיניות  (發(fā) 陳(chén.

בצירופן יחד, מתארות הסימניות הללו את תנועת העץ – כוח רב עוצמה המתפרץ כלפי מעלה והחוצה ומתפשט לכל הכיוונים. כוח מלא חיים העולה מהעומק וכשמתגלה על פני השטח מתפתח לשלל העושר והרב גוניות של הטבע.

כוח זה, כוח העץ מתבטא בעוצמה בתקופת האביב – בנביטת העשב, בצמיחה ובלבלוב המקיפים אותנו מכל עבר.

כתקופת האביב, כזו היא גם תקופת הילדות: תקופה בה הופכים ילדינו מתינוקות קטנטנים וחסרי ישע, לבני אדם צעירים מלאי אנרגיה וחיות, אנשים עצמאיים הלומדים ומתפתחים, מגלים עניין וסקרנות בכל הסובב אותם, ומאפשרים לנו, ההורים, לגלות אט אט ובהשתאות מי הם, למי הם גדלים להיות ולאן מובילה דרכם.

חג אביב שמח לכולנו, חג של צמיחה ושגשוג, גדילה והתחדשות!