דיקור סיני לקשב וריכוז

טיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז ע"י רפואה סינית

מאת ד"ר גלי שטופמן MD , רופאה ומומחית לרפואה סינית לילדים ותינוקות

הרפואה הסינית המסורתית הינה שיטת ריפוי  עתיקה, שהתפתחה לאורך אלפי שנות התבוננות, ניסוי והסקת מסקנות, למידה והבנה. לאורך אלפי שנים נאספו יחדיו גישות ריפוי שונות, שנמסרו ממורה לתלמידו, מאב לבנו, והתאגדו לגוף מעמיק ומורכב של ידע רפואי, תיאורטי ופילוסופי, הבוחן את השפעות הגוף, הנפש והרוח על מצבי בריאות וחולי.

אחת מגישות הריפוי ברפואה הסינית מבוססת על תפיסה פילוסופית הקרוייה תאוריית חמשת התנועות או הפאזות או בתרגום פשטני קצת יותר – חמשת האלמנטים.

מי הן חמשת התנועות?

עץ – אש – אדמה – מתכת – מים

תאוריית חמשת האלמנטים מהווה מודל המסביר את מכלול תופעות הטבע ובכללן גם את המתרחש בתוכנו. חמשת התנועות באות לידי ביטוי במרחבי חיים שונים, הן מהוות כלי לתאור תופעות בטבע, התנהגויות אנושיות גופניות ונפשיות.

ניתן ללמוד על משמעותן של חמשת התנועות, כשבוחנים את השתקפותן בעונות השנה:

האביב
מבטא את אלמנט העץ המתאפיין בתנועה חזקה של התפרצות, נביטה וצמיחה.

הקיץ מבטא את תנועת האש – שיא הפריחה, הלבלוב, שמחת החיים.

תקופת סוף הקיץ מבטאת את תנועת האדמה – זמן המעבר שלאחר תקופת שיא הפריחה. זוהי תקופה של הבשלה, התבססות, התייצבות, הבשלת הפרי.

הסתיו – מבטא את תנועת המתכת – תקופת הקציר, התכנסות פנימה והכנה לקראת החורף.

החורף – מבטא את תנועת המים – זמן של אגירה, צמצום והמתנה לפריצה שתבוא עם האביב.

כיצד מתבטאות תנועות אלו בנפש האדם?

כאמור, בראי הפילוסופיה הסינית, מהווה תאוריית חמשת התנועות אמצעי להסברת הכוחות הפועלים בטבע. כוחות אלו, כשם שפועלים על הטבע בכללותו, פועלים גם בתוכנו. כך, בכל אחד מאיתנו מצויים ביטויים לכל אחת מהתנועות שתארתי:

העץ – יתבטא ביכולת לנוע קדימה, לפרוץ, להניע תהליכים, לראות קדימה

האש – תתבטא בשמחת הלב, בצחוק, ביכולת לתקשר עם הסביבה, להביע את עצמנו, ביכולת השפתית

האדמה – תנועת האדמה מייצגת את המרכז, את המשפחתיות, את הבית, משהו שמזין את כולנו. ולכן תתבטא ביכולת העיכול והספיגה של המזון אך גם בתהליכי 'עיכול' מחשבתיים – ביכולת לעכל רעיונות, לחשוב, ללמוד.

המתכת – תתבטא בסגירות, התכנסות, יכולת להבדיל בין עיקר לתפל, היכולת לקבלת גבולות, אסור ומותר, נקיון

המים – ביכולת לזרימה, לחשיבה עמוקה, להפנמה עמוקה.

ואיך זה קשור לילדים שלנו?

חוסר איזון, חולשה או עודף באחת מהתנועות האלו עשויות להתבטא בהתנהגותו של הילד, בקשייו הרגשיים וגם הלימודיים.

כך, חוסר איזון של תנועת העץ עשוי להתבטא באי שקט, אימפולסיביות, התפרצויות, כעס, תנועתיות מרובה ואף תוקפנות. גםטיקים, כסיסת ציפורניים, דיבור מתוך שינה או ביעותי לילה – עשויים לבטא חוסר איזון של עץ. תופעות הקשורות בשטף דיבור כמו גמגום או אילמות סלקטיבית אף הן קשורות בתנועה זו.

חוסר איזון של האש יתבטא בפעלתנות, רצון לרוץ ולשחק, הסחת דעת, השתוללות. ילד עם אש לא מאוזנת יתקשה לשבת בשקט במפגש או בכיתה, הוא ירבה לפטפט ולצחוק. דיבור מתוך שינה, הליכה מתוך שינה וביעותי לילה, אף הם יכולים לבטא חוסר איזון של אש. החום שבאש יתבטא בנטייה להזעה, נטייה לסבול מחום, פנים או שפתיים סמוקות, כמיהה למזונות קפואים וצמא רב.

חולשה של אדמה תתבטא בחוסר תאבון, בררנות, עייפות. בשל ההקשר של האדמה לפעולת העיכול, גם במישור הקוגניטיבי, יתבטא חסר שלה בקשיי למידה, חוסר ריכוז וחולמנות.

אדמה לא מאוזנת תתבטא בחוסר ריכוז, שכחנות, סרבול, נטייה לאבד חפצים, קשיי שליפת מידע.

ילדים עם מתכת לא מאוזנת יתקשו בארגון של סדר ונקיון, ייתכנו קשיים של ויסות חושי, קושי בקבלת גבולות, קושי באבחנה בין עיקר לתפל, קשיי גמילה מחיתולים

חוסר איזון של מים יתבטא בפחדים מרובים, אי שקט, חוסר בטחון עצמי, קשיי וויסות חושי, לעיתים תחושת קור ורצון ללבוש בגדים מרובים ולעיתים גם הרטבות לילה ובריחת שתן

במה יסייע הטיפול ברפואה סינית לילד עם קשיי קשב וריכוז?

אז איך למעשה הרפואה הסינית מטפלת בבעיות קשב וריכוז ?

זה מתחיל עם תשאול מקיף ובדיקה גופנית של הילד מאפשרים לזהות אלו תנועות נחלשו או שסובלות מחוסר איזון.
באמצעות דיקור, תזונה מותאמת ולעיתים גם צמחי מרפא, ניתן להביא לאיזון וחיזוק של חמשת התנועות ויחסי הגומלין ביניהן. השבת האיזון תסייע ותתמוך ביצירת שינוי בתפקודו של הילד, מבחינה רגשית וקוגניטיבית.