וירוס הקורונה - תעודת זהות

דף מידע על וירוס הקורונה מאת ד״ר גלי שטופמן, MD

8.3.2020

מחלת הקורונה, הנקראת COVID-19 התפרצה לראשונה בחודש דצמבר בסין, בעיר Wuhan.

הגורם למחלה הוא נגיף (וירוס) שמקורו בבעלי חיים ואשר עבר שינוי שאפשר את העברתו לבני האדם.

מגיפת הקורונה מתפשטת בעולם בקצב מהיר ונכון להיום נדבקו בה יותר מ- 150,000 איש.

נכון להיום, 15.3.20, מאובחנים בישראל כ-190 חולים.

איך נדבקים בקורונה?

דרך ההעברה העיקרית של וירוס הקורונה היא באמצעות טיפות רוק, המופצות באוויר כשאדם חולה משתעל או מתעטש. טיפות הרוק האלו יכולות להינשא באוויר עד למרחק 2 מ׳. קיימת גם הדבקה במגע או במגע עם הפרשות.

לא ברור עדיין כמה זמן מחזיק וירוס הקורונה מעמד על משטחים, ככל הנראה מספר שעות.

קורונה תסמינים

סימני מחלת הקורונה כוללים חום, עייפות ו/או שעול יבש. חלק מהאנשים יפתחו כאבי שרירים, גודש באף, נזלת, כאבים בלוע או שלשולים. במרבית האנשים מדובר במחלה קלה, או אפילו ללא תסמינים פיזיים. רוב החולים, כ- 80% מתוכם, יחלימו מהמחלה ללא צורך בסיוע רפואי.

1 מתוך כל 6 אנשים יפתח מחלה חמורה יותר, שתגרום לקוצר נשימה, דלקת ריאות ובמקרים מעטים – להתפתחות אי ספיקה נשימתית. במקרים מעטים תגרום למוות.

השכיחות הכללית לתמותה מהמחלה היא כ- 3%, אך זהו רק נתון ממוצע.

בילדים ובמבוגרים בריאים, עד גיל 40, הסיכון לתמותה הוא 0.2%.

הסיכון עולה באופן הדרגתי, עם הגיל. הסיכון גבוה יותר באנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו – מחלת לב וכלי דם, מחלת דרכי נשימה כרונית, סכרת, יתר לחץ דם, סרטן ובאנשים הנוטלים תרופות המדכאות את מע׳ החיסון. המחלה עלולה להיות חמורה יותר גם במעשנים.

האם יש תרופה לקורונה?

הטיפול במחלת הקורונה הוא כיום טיפול תומך בלבד, אך בעת הזו כבר מתקיימים מחקרים במספר תרופות אנטי-ויראליות ברחבי העולם.

חיסון נגד קורונה עדיין אין, ויעברו עוד מספר רב של חודשים עד להשלמת פיתוחו.

החשוב ביותר, אם כן – הוא מניעת הקורונה – תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות המשתנות עם הצטברות הידע אודות המחלה, ועם התפשטותה.

איך מסבירים לילדים מה זה קורונה? לחצו כאן