הטיפול בכאב רפואה סינית

מאמר בנושא: הטיפול בכאב רפואה סינית מאת: ניר יחזקאל, מומחה ברפואה סינית לילדים ותינוקות

הטיפול בכאב רפואה סינית

מי מאתנו לא חווה כאב? הכאב מוכר לרובנו ומופיע בכל גיל, מתינוקות, ילדים, מבוגרים וקשישים.  על פי ההגדרה של האגודה הבינלאומית לחקר הכאב (IASP), הכאב הוא חוויה תחושתית ורגשית, בלתי נעימה, הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות. לכאב תפקיד חשוב, הוא משמש כמנגנון הגנה לגוף ומתריע מפני נזק לרקמות ולאיברים וע"י כך מונע פגיעה ונזק חמורים יותר. מערכת העצבים אחראית על מעבר אותות אל המוח והוא מתרגם את האותות לכאב ברקמה הפגועה. הכאב הוא חוויה סובייקטיבית וכל אדם מרגיש אותו בצורה שונה.

ישנם סוגים שונים לכאב: כאב אקוטי – בדרך כלל מתפרץ בפתאומיות ונמשך זמן קצר יחסית. לרוב כאב זה מאותת על מצב חירום במיקום מסוים בגוף. כאב כרוני – כאב המופיע לזמן ממושך, יכול להימשך כמספר שבועות ועד שנים. בנוסף הכאב יכול להיות רצוף או להופיע לסירוגין, הוא יכול להופיע חד ונקודתי או עמום ומופשט על גביי אזור נרחב. חשוב להבין כי כאב הנמשך לאורך זמן גורם באופן ישיר לירידה באיכות החיים ולהידרדרות תפקודית ואפילו נפשית. הכאב הינו התסמין הנפוץ ביותר המביא לפנייה לטיפול רפואי.

בעיות אורתופדיות ברובן מאופיינות בכאב – כאבי שרירים, כאבי גב, כאבי ברכיים, כאבי מפרקים ועוד… בעיות אורתופדיות יכולות להיגרם מחוסר פעילות גופנית, (למשל: ישיבה ממושכת המחלישה את השרירים), עודף פעילות גופנית (פציעות), תאונות (חבלות) ושחיקה. גם לגנטיקה יש חלק משמעותי בבעיות אלו. לרוב הכאב יהיה מעיק ומשמעותי וישנם מקרים אשר יכולים להיות מספר אזורים המושפעים מאותה בעיה, לדוגמא: כאב גב תחתון עם הקרנה לרגליים.

על פי הרפואה הסינית כאב מוגדר כחסימה בזרימת האנרגיה והדם. הצ'י (אנרגיה) והדם זורמים במרידיאנים. זוהי רשת של תעלות הממפה את כל הגוף ועל גבי המרידיאנים ממוקמות נקודות הדיקור. הדיקור עובד עם האנרגיה של הגוף, גורם לאיזון בין המרידיאנים ומשחרר את החסימה. חשוב לאבחן את המרידיאן הפגוע. לרוב, בבעיות מורכבות תיתכן פגיעה במספר מרידיאנים.

שיטת האיזוןBalance Method, היא שיטת דיקור שפותחה ע"י ד"ר טאן. זוהי שיטת דיקור בגישה מרידיאנית הנחשבת ליעילה ובעלת השפעה מהירה. על פי השיטה לכל מרידיאן ישנם מרידיאנים הקשורים אליו וכך נוצרת רשת מרידיאנים המאזנת את עצמה, כאשר כל מרידיאן מושפע מהמרידיאנים הקשורים אליו וגם משפיע עליהם. לאחר שאבחנו את המרידיאן הפגוע (או המרידיאנים), נטפל במרידיאנים המאזנים אותו. אחד מיתרונותיה הבולטים של השיטה הוא שהדיקור נעשה באזור מרוחק מהאזור הפגוע והכואב. נשתמש באזורי הדמיה ומפרקים מקבילים (לדוגמא: לכאב בברך – נדקור את אזור המרפק), מה שמונע גירוי יתר של אזור הכאב. חשוב לציין כי ניתן לטפל בכמה אזורים כואבים במקביל. כמו כן, שיטת טיפול זו יעילה מאד לבעיות אורתופדיות וכאב, אך גם לבעיות פנימיות (כגון: סכרת, לחץ דם גבוה, מתח וחרדה ועוד…) ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים!

לשאלות ובירורים נוספים מוזמנים לפנות,

ניר יחזקאל, מטפל ברפואה סינית לילדים ומבוגרים

מומחה בטיפול בבעיות אורתופדיות וכאב.