החולה המדומה - מאמר מאת אפרת זאוברמן

החולה המדומה בראי הרפואה הסינית

מאמר בנושא – החזרה לשגרה – החולה המדומה מאת אפרת זאוברמן Dipl. CM.

סוף החופש הגדול, תחילת שנה…. רוחות סתיו, פריחת חצב,

ו… הילד/ה שוב לא מרגישים טוב  – "כואבת לי הבטן", "יש לי בחילה", "כואב לי הראש", ושאר מיחושים פתאומיים… מכירים?

סביר להניח שגורם המחלה (הידוע לשמצה) מסוג "חזרה לשיגרטיטיס" בא לביקור. אז נכון – זה לא חיידק אלים, ולא וירוס מתיש, ובאמת עוד קצת מוקדם לתירוצים להישאר בבית… אבל! חשוב להבין, שמעברים, עבור חלק מהילדים יכולים להיות מצב מאד לא פשוטים רגשית, ולכן – התחושות הפיזיות שעולות הן מוחשיות ואמיתיות לגמרי.

ילדים לא תמיד יודעים לדובב ולבטא מצבים רגשיים מורכבים – ולכן הדברים באים לידי ביטוי פעמים רבות בצורה פיזית. למשל: תחושות של פחד – יכולות להתבטא בהרטבות לילה, בסיוטי לילה או בהזעת יתר. רגשות כמו דאגה ולחץ – יכולים להתבטא כאבי ראש, הפרעות במערכת העיכול, או בבעיות עור. כעס ותסכול – בדלקות עיניים, מיגרנות… וכן הלאה.

לפי הרפואה הסינית – רגשות הן דבר דינאמי, טבעי, משתנה… באים והולכים, כמו גלים. כל רגש, משפיע ומחובר לאיבר מסוים. כאשר הם בתנועה (הרגשות), הגוף יכול להכיל אותם ולהתמודד איתם בצורה בריאה. אך כשרגש מסוים נחווה לאורך זמן ואינו משתחרר, מתחילה להיווצר תקיעות שבאה לידי ביטוי במחלה/כאב/אי נוחות.

אחד הדברים הכי חשובים (אחרי ששללנו כמובן מחלה פיזיולוגית אובייקטיבית אצל הרופא), היא להאמין לילד/ה, לראות את הקושי שמעבר ל"מחלה", לעזור להם להתאזן, להתחזק, ולהאמין בעצמם שהם מסוגלים להתמודד.

איך עושים את זה? אפשר להיעזר בדיקור, בצמחי מרפא, בפרחי באך.

אם צריך ניתן לשלב גם שיחה, מגע או כל דרך שתעזור ותתאים לילד/ה לבטא את הקושי הרגשי.

וכמובן – לחבק, לחבק ושוב – ולחבק.