קורס צ'י קונג בהדרכת טל נחום

נפש בריאה בגוף בריא – על אומנות התנועה הסינית צ׳י קונג

מאמר בנושא – צ'י קונג מאת טל נחום, מדריכה ומטפלת בצ׳י קונג, מורה לשנג ז'ן .

בעולם הרפואה המערבי הבינו את מה שהבינה חוכמת המזרח לפני אלפי שנים. הגוף והנפש הם יחידה אחת שלמה, מה שאנחנו מרגישים, חווים וחושבים משפיע על מערכות הגוף ותפקודיו.

צ'י קונג, אומנות תנועה סינית קדומה שמשפרת ומעצימה את אנרגיית החיים, מעניקה חיוניות לגוף ולנפש מיטיבה את איכות החיים.

בספר שנכתב כ- 700 שנה לפני הספירה ספר הרפואה הקלאסית של הקיסר הצהוב תוארו תרגילי נשימה ומתיחה ותרגילים בדמיון מודרך שסייעו לאנשים לשמור על בריאותם.

המילה צ'י קונג מורכבת משתי מילים סיניות: צ'י – אנרגית החיים הזורמת בגוף ובסביבה, קונג – הנעה, הפעלה ,עבודה. המטרה בתרגול לטפח ,להניע ולאפשר זרימה של אנרגיה. התרגול מורכב מסדרות של תנועות גופניות איטיות בשילוב נשימה, כוונה ,דמיון מודרך ,מדיטציה בתנועה ובדממה . התוצאה מביאה לאיזון הגוף והנפש.

מחקרים הראו כי בתרגול צ'י קונג בהתמדה ולאורך זמן יש תועלת רבה במישור הגופני:

  • מפחית לחץ דם
  • משפר את בריאות הלב
  • מטפח את היציבה ושיווי המשקל
  • מפחית כאבים אצל חולים במחלות כרוניות
  • משפר את טווח תנועתיות הגוף, מגמיש מפרקים, רצועות וגידים
  • מטפל בהפרעות קשב וריכוז
  • מחזק את מערכת החיסון של הגוף

בזמן התרגול קיים קשר וסנכרון בין הנשימה לתנועות הגוף, תנועות מעגליות וקצביות מאפשרות מודעות לרגע הנוכחי והתבוננות בקשר בין הגוף והנשימה.

התבוננות מודעת בנשימה בזמן התרגול, מאפשר לגוף להרפות מהמתח הקיים כך שניתן לחוש בתחושת רוגע ושלווה. כתוצאה מפיתוח מודעות בזמן התרגול מתגלים דברים חדשים בתנועות הגוף ובתחושת זרימת האנרגיה בתוך הגוף.

שימוש בדמיון מודרך במהלך התרגול מביא להעצמת חווית התרגול. הדמייה של מפת המרידיאניים (מסלולי האנרגיה בגוף) ואזור הדאן-טיאן (מאגר אנרגיה בבטן התחתונה) מאפשרת להכרה להתמקד בזרימת האנרגיה והמתרגל לומד להרגיש ולחוות את התנועה העדינה של האנרגיה בגוף.

בזמן התרגול אנו עושים שימוש גם בכוונה שלנו.

הנפש והגוף שלנו הם יחידה אחת. המוח שלנו מכוון את תפקודי גופנו, כולל את פעילות האנרגיה שלנו. כשאנו חושבים על, מתבוננים, מתכוונים על היבטים שונים באנרגיה שלנו, אנו מכוונים גם שינויים בתוכנו. בעזרת הכוונה אנחנו הופכים להיות פעילים בהכוונת השינוי בתוכנו. על ידי הכוונה ניתן להעיר את האנרגיה במקומות שבהם אנו מרגישים תקיעות, או להביא אנרגיה למקום בו היא חסרה.

לפי עקרונות הרפואה הסינית המסורתית, בריאות הגוף תלויה בזרימה טובה של צ'י בערוצי הזרימה בגופנו.

התמדה בתרגול צ'י קונג מאפשרת זרימה כזו, ובכך מאפשרת איזון רגשי, שמחה, רוגע ושלווה. היא מגבירה את היכולת לקבל גם רגשות של כעס, פחד או צער בצורה מאוזנת וללא קיצוניות.

תרגול צ'י קונג הוא כלי טיפולי לגוף ולנפש. התבוננות פנימה לתוך הגוף ממקום של הרפיה ללא מתח, נשימה נינוחה, מודעות ערה, הכרה מנטלית בהירה וצלולה.

חוויה של אנרגיה חיובית, שמחה בלב, חיבור לעצמי וליקום.