דם בשתן אצל ילדים

מאת פרופ' גיל צ'רנין MD, מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דםלקביעת תור לפרופ' גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

אין דבר שיכול להדאיג הורה יותר מאשר סימני אזהרה בגופם של ילדים, אשר מאותתים על בעיה רפואית. זוהי בדיוק הסיבה שחשוב לדעת לזהות את אותם סימנים, להבין מהי משמעותם ובאילו צעדים יש לנקוט. מה יש לעשות במידה ומגלים דם בשתן אצל ילדים? התשובות לכך מצויות במאמר שלפניכם. אז ראשית, נפתח בהסבר. דם בשתן, הידוע גם בשם המטוריה, עשוי להיות גלוי וויזואלי, או סמוי הניתן לגילוי באופן מיקרוסקופי. דם סמוי בשתן מתגלה, בדרך כלל, בבדיקות שתן שגרתיות, או בבדיקה רפואית המכוונת לגילוי זה, אשר בודקת את רמות ההמוגלובין בכדוריות הדם האדומות, דבר המצביע על הימצאותו של דם בשתן.

הסיבות להימצאות דם בשתן אצל ילדים

בשונה מהמקבילה של המצב אצל מבוגרים, ישנן שתי סיבות להימצאותו של דם בשתן אצל ילדים – דם בשתן המלווה בכאבים (אשר עשוי להעיד על אבנים בכליות או זיהום מקומי בכליות או בדרכי השתן) ודם בשתן ללא כאבים (אשר עשוי להעיד על מחלות קלות בכליה ובעיה באופן הסינון שלה). אפשרות נוספת היא שמדובר בנטייה גנטית, אשר הועברה בתורשה לילדים. לרב במקרים כאלו לא מדובר בבעיה בתפקודי הכליה או במחלה פוטנציאלית שמתפתחת, אך כן חשוב להיות במעקב רפואי לגבי התופעה, על מנת למנוע סיבוכים לא צפויים.

דם בשתן אצל ילדים – טיפול נכון

הבירור הרפואי לרב יכלול בדיקת אולטראסאונד של הכליות, מדידת לחץ דם ולקיחת בדיקות דם על מנת לשלול את הימצאותו של חלבון בשתן, כמו גם אפשרות של דלקת או זיהום מקומי. לעיתים מתבצעת גם בדיקת דם מיקרוסקופית, אשר מטרתה לברר אם יש חיידקים או נתונים אחרים בשתן אשר מצריכים טיפול ועשויים להשפיע על אבחון המצב. במידה והבדיקות תקינות, קרוב לוודאי שהרופא המטפל עדיין ימליץ על מעקב שנתי של התפקוד הכלייתי, אשר מומלץ להקפיד לבצע אותו על מנת לוודא כי לא מתעוררת בעיה המצריכה טיפול, וכי הגוף ממשיך לשמור על איזון ונותר במצב תקין.