כמה מים צריך לשתות או האם הילד שלי שותה מספיק?

מאמר: תזונת ילדים מאת ענת תירוש MSc, RD תזונאית קלינית לתינוקות ופעוטות. לקביעת תור לענת תירוש צרו קשר בטלפון – 08-8564646

כמה מים צריך לשתות או האם הילד שלי שותה מספיק?

עם הקיץ והחום עולה תמיד לדיון  נושא השתייה. כמה מים צריך לשתות? איך אפשר לדעת שהילד שלי שותה מספיק? איך לגרום לילדים לשתות יותר?

הרבה פעמים אני רואה בעיתונות וברשתות טבלאות כאלו ואחרות המפרטות כמה כוסות מים צריך לשתות בהתאם לגיל, רשימות המפרטות את הסיבות לחשיבותה של שתיה מרובה ומיני המלצות איך לעודד ילדים לשתות יותר.

אז למרות שטבלאות ברורות שכאלה מספקות איזו נוחות ושקט נפשי, ולמרות שאין מחלוקת לגבי חשיבותם של נוזלים לקיומו התקין של גופנו, אני רוצה להציע הסתכלות אחרת על כל הנושא. בעיקר כי באופן כללי אני פחות מאמינה בהנחיות וטבלאות המתייחסות לכלל הילדים כמקשה אחת.

התשובה לשאלה כמה מים צריך לשתות אינה חד משמעית. כל ילד זקוק לכמות שונה של נוזלים. הבדלים אלה אינם נובעים רק מגיל הילד אלא ממגוון רחב של סיבות ונסיבות כגון משקל הגוף, רמת העיסוק בפעילות גופנית, משך השהות בחוץ ועוד ועוד.

אבל לא רק זאת- מרבית המים שהגוף שלנו מקבל מקורם בכלל במזון ולא בשתייה. ילדים שאוכלים הרבה ירקות ופירות, לדוגמא, יזדקקו לפחות מים מילדים שאוכלים כמות גדולה של חלבון מן החי ו/או חטיפים מלוחים. ילדים שאוכלים יוגורט ומרק ירקות יזדקקו לפחות מים מילדים שאוכלים גבינה צהובה ופתיתים. ככלל, ככל שהמזון עשיר ביותר בנוזלים הוא יהווה ספק טוב יותר של נוזלים לגופנו.

אוקיי, אז הבנו שכל ילד צריך כמות שונה של מים. אבל בכל זאת, איך יודעים שהילדים שלנו שותים מספיק?

אז ראשית, סומכים עליהם.

בוטחים ביכולתו של הגוף לדרוש מים כשהוא זקוק להם.

שנית, הופכים את המים לזמינים. משאירים לידם בקבוק מים קרים שיאפשר להם לשתות באופן חופשי. מקפידים אנחנו לשתות לידם, כי אין כמו דוגמא אישית. ילד שרואה את אמא שותה מים יבקש שלוק.

שלישית, מציעים להם הרבה ירקות ופירות. בימים חמים מאד אתם עשויים לגלות שהם אולי אפילו יעדיפו קערת פירות או פלח גדול של אבטיח על פני ארוחת צהריים מבושלת וחמה. תזרמו עם זה. בסופו של יום אין דבר בריא יותר לגוף מפירות וירקות, בייחוד בקיץ.

ואם אתם ממש צריכים לדעת מה מצב משק המים בגופם, הדרך הכי טובה היא להתבונן בצבע השתן. זוכרים מהגן? פיפי צהוב- זה לא טוב. פיפי שקוף- אני אלוף! (או יותר נכון- פיפי בצבע צהבהב בהיר).

ילדים הם לא חסרי אונים. יש לגופם את כל הידע והחכמה הדרושה להם כדי לדעת מה הם צריכים, כמה ומתי. ביטחו בהם. ומעבר לכך- כמו תמיד, הקפידו על תזונה בריאה ואיכותית שיש בה, בנוסף לכל הידוע כבר, גם כמות גדולה של נוזלים.

שיהיה קיץ נעים!