דם בשתן אצל גבר

מאת ד"ר גיל צ'רנין MD, מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דםלקביעת תור לד"ר גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

הופעתו של דם בשתן היא תופעה הנקראת המטוריה. הדימום עשוי לבלוט ולהיות גלוי באופן ויזואלי בעין, כך שהשתן יהיה בגוון דמי ועם קרישי דם, או שהוא עשוי להיות בלתי נראה, כלומר מיקרוסקופי. דימום מדרכי השתן עשוי להעיד או על מחלות של דרכי השתן עצמן, או על מחלות של הכליות. במידה ומדובר במחלות של הכליות, לרב הן יכללו פגיעה במנגנון יצירת השתן, הפרשה מוגברת של חלבון ושינויים בתפקודי הכליות. ממצאים שמעוררים חשד שמדובר במחלת כליות מצריכים בירור אצל רופא נפרולוג, בדיקות דם, איסוף שתן ואף לקיחת ביופסיה מהכליה.

סימפטומים נפוצים של דם בשתן

דם בשתן, או כאמור המטוריה, אינו מהווה בעיה או מחלה בפני עצמו, אלא מתפקד כסימפטום המעיד על בעיה קיימת אחרת. לרב במקרים אלו מתן השתן לא יהיה כרוך בכאב, מלבד המקרים בהם השתן מכיל קרישי דם, אך מצב זה אינו תדיר. מלבד המראה הויזואלי השונה, אין למעשה סימנים נלווים להמטוריה, אך הדבר מצריך בירור רפואי ומעקב על מנת לשלול בעיות המצריכות קבלת טיפול מהיר.

דם בשתן אצל גבר

דם בשתן אצל גבר יכול להיגרם ממספר סיבות, כגון: זיהום כלייתי המלווה בהופעת חום וכאבים במותן, אבנים בדרכי השתן אשר במידה והן חוסמות את הדרכי השתן הן מלוות בכאבים חזקים, גידולים בכיס השתן, דרכי השתן או הכליה מחלות כליה אשר יוצרות בעיה בסינון השתן ובבלוטת ערמונית מוגדלת, הבאה לידי ביטוי אצל גברים בגיל העמידהואשר עלולה לגרום לחסימה בשופכה וכתוצאה מכך לקושי במתן שתן ולהמטוריה. כמו כן, במידה ויש דלקת בבלוטת הערמונית (פרוסטטיטיס), היא תגרום לסימפטומים דומים.

כיצד מומלץ לטפל?

הסיבות להופעת ההמטוריה הן כאמור מגוונות, ומצריכות תהליך בירור שונה, כך שאם למשל החשד הוא שהגורם להמטוריה הוא ערמונית מוגדלת, הבירור הרפואי יכלול בדיקה רקטלית להערכת גודלה, בדיקת שתן ובדרך כלל גם בדיקת אולטרסאונד של דרכי השתן. אם החשד הוא למחלת כליות, יבוצע ברור מעבדתי נרחב ויתכן גם צורך בביופסיית כליה שהינה תהליך המבוצע לרוב בהרדמה מקומית תחת הדרכת אולטרסאונד.

במידה ונמצא בבדיקות כי הסיבה לדם בשתן אצל גבר היא אכן הערמונית המוגדלת, הטיפול הרפואי יהיה בעיקר טיפול תרופתי, אשר יביא לרפיון שריר הערמונית וכתוצאה מכך להרחבת השופכה. על מנת לטפל בדם בשתן אצל גבר, ראשית יש להבין מהו הגורם לכך, ועל מנת לאבחן ולטפל כראוי רצוי לקבל ייעוץ רפואי בסמוך לאירוע ההמטוריה.