דלקת בשתן עם דם

מאת ד"ר גיל צ'רנין MD, מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דםלקביעת תור לד"ר גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

דלקת בשתן עם דם עשויה להלחיץ, אך גם עשויה להיות אות אזהרה שיש לשים לב אליו ולקחתו ברצינות הראויה. כיצד יש להתמודד ולטפל בסיטואציה? כל התשובות הנחוצות לכם מצויות כאן במאמר. ראשית חשוב לדעת כי הופעתו של דם בשתן היא תופעה הנקראת המטוריה. הדימום עשוי לבלוט ולהיות גלוי באופן ויזואלי בעין, כך שהשתן יהיה בגוון דמי ועם קרישי דם, או שהוא עשוי להיות בלתי נראה, כלומר מיקרוסקופי. דימום מדרכי השתן עשוי להעיד או על מחלות של דרכי השתן עצמן, או על מחלות של הכליות. אם כך, כיצד נכון לנהוג במצב של דלקת בשתן עם דם? ראשית, יש לבצע בדיקת שתן יותר מפעם אחת, על מנת להיות בטוחים שהתוצאות מדויקות, ולהוסיף בדיקת תרבית. במידה ויש חשד כי מדובר במחלת כליות, יש צורך בבירור רפואי אצל נפרולוג.

דלקת בשתן עם דם – נורות אזהרה

במידה ומופיע שתן דמי, גם אם מדובר במקרה חד פעמי, יש לפנות לבירור רפואי. מאחר וכאמור עשוי להיות שתן המטורי מיקרוסקופי, גם אם עושה רושם שהבעיה נפתרה מעצמה, הדבר דורש בדיקה מעמיקה וחד משמעית. במידה ובנוסף לדימום החולה סובל גם מתסמינים נוספים כגון צמרמורות, חום או קושי במתן שתן, יש לפנות לבירור הרפואי באופן דחוף.

כיצד מטפלים?

כאמור יכולות להיות מגוון סיבות להופעת דלקת בשתן עם דם, וכל סיבה מצריכה טיפול שונה, כמובן. אם הסיבה לכך היא אבנים בכליות, יש לטפל להוצאתן או ריסוקן  ולתת טיפול תזונתי מתאים  ותרופות שמונעות את היווצרותן של אבנים חדשות. לכל סוג של אבנים בכליות יש משטר אכילה שמיועד לו, ומסייע בסילוקן מהגוף, כך שמומלץ במיוחד להקפיד עליה באופן קבוע על מנת להקל על הגוף בביצוע תפקידו ובהתמודדותו עם האבנים. במידה ומאובחנת מחלת כליות לעומת זאת, יתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי מיוחד כגון אנטיביוטיקה או תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, כל זאת בהתאם לסיבה להופעת הדלקת.  בהתאם לממצאים, הנפרולוג עשוי גם להמליץ על ביופסית כליה שמבוצעת לרוב בהרדמה מקומית תחת הדרכת אולטרסאונד.

בנוסף, תהיה הקפדה יתרה על תפריט תזונתי דל מלח ושמירה קפדנית על לחץ דם תקין. במידה וההמטוריה  אכן נגרמת כתוצאה ממחלת דרכי השתן או הכליות, חשוב לזכור כי אבחון רפואי בשלב מוקדם הוא בעל חשיבות ועשוי למנוע סיבוכים בהמשך.