אבנים בכליות טיפול נכון

ד"ר גיל צ'רנין, MD,מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דם, מנהל המכון לנפרולוגיה במרכז הרפואי קפלן. לקביעת תור לד"ר גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

אבנים בכליות ודרכי השתן הם תופעה נפוצה אשר תתפתח אצל כ-5% מהנשים וכ-12% מהגברים במהלך חייהם. מדוע זה קורה, מהם התסמינים וכיצד מטפלים? התשובות לפניכם.

נתחיל מרקע כללי – הכליות הינן איבר שתפקידו לסנן את הדם מפסולת ועודפי נוזלים, ולפנותם דרך מערכת השתן. הפסולת בגוף הינה תוצר של פירוק מרכיבים תזונתיים ותהליכים מטבוליים. כאשר אומרים ״אבנים בכליות״ הכוונה היא למצב בו ריכוז גבוה של מלחים (חומרים כגון סידן, אוקסלאט, ציסטין וחומצת שתן) בכליות או בדרכי השתן, יוצר גבישים אשר הולכים וגדלים בהדרגה עד ליצירת אבן. לרב, האבנים קטנות מספיק כדי להתקדם ולנוע לאורך דרכי השתן ולצאת בסופו של דבר מהגוף. אך כשזה לא קורה, לעתים יש צורך בהתערבות רפואית כדי להעניק לאבנים בכליות טיפול נכון ויעיל.

סימפטומים נפוצים של אבנים בכליות

סימנים יופיעו במצב בו האבן חוסמת את דרכי השתן, והדבר יכול לבוא לידי ביטוי בכאב המקרין מהמותן, דרך הבטן התחתונה ועד למפשעה; בחילות והקאות; דם סמוי או גלוי בשתן; צמרמורות וחום (במקרה של זיהום) ותכיפות גבוהה במתן שתן.

אבנים בכליות – טיפול

לכל אחד מהגורמים לאבנים בכליות טיפול קונבנציונלי הניתן בהתאם לחומרת המצב והגורם לו. אבחנה ברורה ומקצועית של מקור האבנים בכליות חשובה לקביעת אופי והיקף הטיפול, ולהשגת אפקטיביות מקסימלית וקיצור תהליך הריפוי. שלוש הגישות העיקריות לטיפול באבנים בכליות הינן: ריסוק אבנים חוץ גופי (לא פולשני אך נעשה בהרדמה מלאה), אורטרוסקופיה (מצריך פעולה פולשנית) או ניתוח כירורגי להוצאת האבנים (מתאים לאבנים גדולות שלא ניתן לטפל בהן בדרכים אחרות).

מאחר והופעת אבנים נוספות עלולה לחזור, יש צורך גם לעיתים בטיפול מונע שנתפר בהתאם לסוג האבנים, חומרת המחלה ומצבו של המטופל. הטיפול למניעה יכלול לרוב שינויים בתזונה ובשתייה ולעיתים גם טיפול תרופתי עליו ממליץ רופא מומחה למחלות כליה.