צמיחה מתוך משבר - התמודדות עם מחלה קשה

צמיחה מתוך משבר – מחושך לאור – התמודדות עם מחלה קשה

מאת ליאת שיש מרקוביץ – פסיכולוגית רפואית מומחית.

"רק כאשר חשוך מספיק, יכול אדם לראות את הכוכבים." (מרטין לותר קינג)

"אם בעבר הייתי חושבת שאצטרך להתמודד עם סרטן, כימותרפיה והקרנות הייתי אומרת לך שאין סיכוי – או שאמות או שאשתגע. אבל עברתי את זה, כנראה שאני והסובבים אותי מסוגלים ליותר ממה שיכולתי לדמיין".

המפגש עם מחלה, אובדן וכאב הוא מטלטל, מעורר שאלות על העצמי ועל העולם, מאתגר את הביטחון האישי ואת משמעות הקיום. בצד זאת, חלקים נוספים עשויים לבוא לידי ביטוי לאחר תגובת ההלם הראשוני, האבל והעיבוד של מה שהיה. המחקר העכשווי מתמקד ברעיון של 'צמיחה מתוך משבר' – בתהליכים של התפתחות העצמי, שיפור, הנעה, גיבוש של תובנות חדשות ויצירת משמעות מחודשת מתוך האירוע המשברי (post traumatic growth,  Tedeschi and Calhon, 1995)

כשעוסקים בצמיחה מתוך משבר ומצוקה, התמודדות עם מחלה קשה, אין הכוונה כלשון הביטוי "להפוך את הלימונים ללימונדה" – לחשוב שהדבר הרע שקרה לי הוא בעצם טוב, ולהמעיט במידת הסבל או המצוקה שאני חווה. הכוונה היא ליכולת לעבד את האירוע הקשה והשלכותיו, ומתוך כך לרכוש תובנות חדשות על העצמי שהתפתח מתוך המשבר וגילה בתוכו ובסביבתו יסודות המעידים על גמישות, חוסן וכוחות. דווקא 'רעידת האדמה' והמצוקה הנלווית לה עם החשיפה למשבר הן אלו שמהוות את המניע לשינוי ומעוררות שאלות וחשיבה על מה שהיה ועל שיהיה.

צמיחה פוסט טראומתית מכילה בתוכה פרדוקס שלרגעים הוא בלתי נתפס – שמתוך הכאב יצמח משהו טוב. אנשים שחוו משברים מדווחים על אובדן וכאב שמילא את כל הווייתם, אך במקביל מתוך העצב העמוק ודווקא בגללו, הם הצליחו לגלות בתוכם יכולות חדשות ומרגשות:

  • "גיליתי שאני יכול גם להיעזר באחרים".
  • "גיליתי שאני מסוגלת להביע רגשות ולא לראות בזה חולשה"
  • "אני מאפשר לעצמי להיות עצוב, לבכות ולהתגעגע. יותר אנושי"
  • "הבנתי שהגוף שלי חזק ממה שחשבתי"
  • "אני עצמאית יותר ממה שחשבתי, יכולה להסתדר".
  • "גיליתי מי הם חברי האמיתיים"
  • "גיליתי שאני יכולה ליצור קשרים משמעותיים וקרובים".
  • "הקלישאה שההווה הוא החשוב התגלתה כנכונה אחרי מה שעברתי"
  • "אני בוחר להשקיע את כוחותיי בדברים הטובים והחשובים עבורי".
  • "אני פחות מתרגשת מדברים שוליים היום. קיבלתי פרופורציות".

חשוב לשים לב – המילה 'צמיחה' יכולה להיות מילה כואבת לאדם הנמצא בתוך המשבר. אמירות כמו "תמשיך הלאה, העבר מאחורייך, תהייה חזק, עוד ייצא מזה משהו טוב" עשויות להיתפס כחסרות רגישות, ויותירו את האדם בודד בכאבו. צמיחה מתוך משבר מתחילה ראשית בהכרה בכאב ובעומק השבר, בשהייה, בנגיעה בו ובהקשבה לו. צמיחה מתוך המשבר אף יכולה להיות  תנועה קטנה, לעיתים בלתי נראית, לכיוון של חיים ושינוי.

שלושה ימים לא מש זכרו ממני

וברביעי פרסתי את הלחם

וברביעי פתחתי את הצוהר

וברביעי ראיתי את הים.

(לאה גולדברג, "שלושה ימים")