פעילות גופנית והיריון

הריון חדש הוא התחלה חדשה וככזה, מהווה ההיריון הזדמנות מצוינת לסגל אורחות חיים בריאים או לשמר אותם.

לעתים אנו תוהים מה עוד ניתן לעשות כדי לשפר את ההיריון ותוצאותיו אך לא בוחרים לעשות שינויים חשובים באורח החיים שישפיעו עלינו ועל התינוק שלנו.

התועלת באימוץ חיים בריאים ברורה מאליה עבור האם, בריאותה ואיכות חייה תשתפר אם יאומצו הרגלים לחיים בריאים בהריון שימשכו בעתיד.

בנוסף מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין הסביבה אליה חשוף התינוק בעודו ברחם לבין עתידו כמבוגר (השמנה וסוכרת השכיחים יותר בנשים שסבלו מעודף משקל וסוכרת בהריון הן רק דוגמאות בודדות).

מעשנות יכולות לנצל את ההיריון להפסקת עישון (הרי לא תרצי לפגוע בהריון ובוודאי שלא תרצי לעשן על התינוק הרך שיוולד) וכך להפוך לנשים בריאות יותר.

מה לגבי פעילות גופנית בהיריון?

ובכן כאן תחולק התשובה לנשים שהיו פעילות לפני ההיריון ולנשים המחליטות להיות פעילות עם היוודע ההיריון או במהלכו.

בהיריון בסיכון נמוך לנשים בריאות, פעילות גופנית מומלצת לכל אישה. ההמלצות של האיגוד האמריקאי כוללות חצי שעה של פעילות גופנית בכל או ברוב ימות השבוע בעצמה קלה עד בינונית.

אז מה חשיבות הפעילות הגופנית בתקופת ההיריון?

  • הפחתה בעליה במשקל בהריון, הפחתה של דליפות שתן, הפחתה בדיכאון אחרי לידה.
  • פעילות גופנית מפחיתה מקרי סוכרת הריון ומורידה את הצורך בשימוש באינסולין.
  • הלידות אצל נשים פעילות לרוב קצרות יותר, ונצפתה הפחתה באחוזי הלידות המכשירניות והניתוחים הקיסריים.
  • וכמובן ההרגשה הטובה המתלווה לפעילות הגופנית המוכרת לכל מי שמתאמן.

נשים שהיו פעילות לפני ההיריון יכולות להמשיך בשגרת האימון שלהן. ניתן לפי מחקרים חדשים לשלב גם אימונים מבוקרים בעצימות בינונית-גבוהה ותרגילי כוח.

נשים שמחליטות לנצל את ההיריון להתחיל בפעילות גופנית, מומלץ לנסות ולהשתלב בתכנית עם מאמן, ולבצע פעילות בעצימות נמוכה – בינונית ובעיקר תרגול אירובי של כחצי שעה 3-4 פעמים בשבוע. בהמשך ניתן להוסיף אימונים לפי ההרגשה.

יש להיות קשובים לגוף!

לא להגיע לתשישות, יש להקפיד על שתיה מרובה שכן בהיריון נוטים להזיע יותר ובתחילת ההיריון הבחילות וההקאות יכולות להוות גורם מגביל.

יש להימנע מסוגי ספורט הכרוכים במגע פיזי מחשש לחבלה בבטן ומספורט המסכן בנפילה.

לסיכום: זה הזמן לקום מהכורסה.