תזונה בקיץ

מאת דייקי גרינברג Dipl CM.

רפואה סינית מדויקת לכאבי הגוף, ומכאובי הנפש והלב.

יום של קיץ יבהיק אז, על ראשנו ייצק פז, ויברכונו מן הגדרות כפות עצים טעוני פירות…

חיים נחמן ביאליק

במורשת של הסינים ישנה המלצה להתנהל בהתאמה לעונות השנה כפי שהן מאופיינות בטבע. כך מותאמת התזונה לעונות השנה. הנחייה זו באה בעקבות ההנחה שכל התופעות בטבע מאוחדות יחד איתנו (בני האדם) ולכן אנו אמורים להיות מכוונים על אותם התדרים.

כל השינויים באקלימים ביקום משפיעים על האדם, ועל מנת להיות מסונכרנים כדאי להבין קודם מה קורה בכל אקלים ואקלים.

במאמר זה נתמקד בתזונה בקיץ.

שלושת חודשי הקיץ על פי התפיסה הסינית הם: מאי, יוני ויולי.

חודשים אלו מתאפיינים בשגשוג ופריחה, סיום שלב הגדילה וההתפתחות.

הקיץ מביא איתו הרבה אור וחום, השמש מתנשאת באורה, ושפע של פירות העונה מבשילים. הקיץ מסמל בשלות – שיא ההתפתחות וההבשלה של הפרחים והפירות.

בימות הקיץ מבחינה אנרגטית אנחנו מתנהלים במוחצנות יותר מאשר בחורף למשל, אנחנו מהדהדים עם הרובד החיצוני השטחי יותר, פחות מופנים ומכונסים פנימה, פחות מחשבות והרהורי נפש והתבוננות פנימה. בדיוק להיפך.

את שלושת חודשי הקיץ מחלקים לשני חלקים: עד ה 21.6 (יום שיוויון הקיץ) ואחריו.

יום שיוויון הקיץ מציין את שיא הקיץ, ומאותו השיא – כל יום שעובר מתחיל להכיל בתוכו קצת מהסתיו.

זה בדיוק הזמן להתחיל לאכול מאכלים קצת יותר חמים ומחזקים.

ומה הם כוללים?

אוכל פושר ולא קר, רצוי להימנע ממאכלים כבדים וקשים לעיכול כמו מזון שמן, מטוגן, סמיך וכבד. מאכלים אלו גורמים לחסימת זרימת האנרגיה בגוף.

להימנע ממאכלים שמקררים את הגוף מבחינה אנרגטית כמו פירות הקיץ – ובמיוחד אבטיח ומלון שמכניסים קור ישירות לתוך מערכת העיכול האנרגטית, ומחלישים את מערכת העיכול, המרכז והאדמה שלנו. גם אכילת גלידות ושתייה קרה מחלישה ופוגעת ברבדים האנרגטיים של מערכת העיכול.

יש להימנע משתייה קרה (למרות שזה האינסטינקט הטבעי שלנו כשחם).

עלינו לזכור שהמנגנון ששולט בקיץ מתנהל בתדר חיצוני ושטחי יותר, מה שאומר שפנים הגוף נחלש, ולכן אין להכניס אנרגיה של קור פנימה מאחר והיא גורמת להחלשה נוספת.

מומלץ לאכול ירקות כתומים וירוקים שעברו אידוי או הקפצה (דלעת מצויינת בקיץ, גזר בטטה, עלים ירוקים (עלי תרד, עלי מנגולד, כרישה, עלי חסה),

להרבות במזון בעל טעם מר עדין כגון: אורז, עולש, אצות ים, חסה, כוסמת קלויה)

ולאכול קטניות על מנת לחזק את אנרגיית הכליות: שעועית שחורה, אפונה, שעועית אזוקי, חומוס ועדשים וכל אלו בשילוב עם דגנים: אורז, קינואה, דוחן וחיטה

רצוי להפחית אכילת מזון בעל טעם מר – מזון צלוי, קפה, שוקולד שפוגעים באנרגיה של הלב.

בנוסף, רצוי לקום מוקדם בבוקר ולהיחשף לשמש (עד 10 ומ- 16 ) על מנת לספוג את הקיץ פנימה.

חשוב מאוד לשמור על הסינכרון לשעון הביולוגי של הגוף, ולהתאים את שעות האכילה לשעות הפעילות המיטבית של הקיבה, ולשעות השפל שלה.
וכך, בהתאמה: ארוחת בוקר רצוי וכדאי שנצרוך בין השעות 7:00-9:00 וזו צריכה להיות ארוחה טובה, מגוונת ומשביעה.

השעות ביום שבין 7:00-9:00 הן השעות בהן הקיבה (הפיזית וגם המערכת האנרגטית שבאחריות הקיבה) פועלת בצורה האופטימאלית. ולכן שם כדאי להזין בארוחה מלאה ומזינה.

מאחר והשעות הקוטביות 19:00-21:00 מייצגות את שעות השפל של הקיבה, ושם היא חלשה ולא אמורה להיות פעילה – רצוי מאוד שארוחת הערב תהיה עד השעה 19:00.

מאחר ואנחנו לא מורגלים בכך, אני בטוחה שכמה גבות עלו כאן עכשיו, ושזו הנחייה שמעוררת התנגדות…אבל!

אוכל להעיד מנסיון רב בקליניקה, שכאשר אנו נצמדים להמלצות ולהנחיות שניתנו ע"י הסינים בכתבים העתיקים – ישנה קורלציה ישירה לבריאות, לריפוי ולהרגשת חיוניות.

שיהיה קיץ משמח לכולם 🙂