רפואה סינית לכאבי ברכיים בחורף

מאת גיא פולק (Dipl CM (I.A.TCM מטפל מומחה ברפואה סינית בתחום הכאב האורתופדי, שותף מייסד – מרכז טאן ישראל. לקביעת תור לגיא פולק צרו קשר בטלפון – 08-8564646

אחוז ניכר מהאוכלוסייה בארץ סבל סובל או יסבול מכאבי ברכיים בשלב זה או אחר בחייו.

כאב ברכיים יופיע בגילאים שונים ומסיבות שונות. החורף כבר כאן ומי מאתנו שסובל מכאבי מפרקים יכול לחוש זאת. לעיתים ההחמרה בכאב מגיעה מספר שבועות ולעיתים חודשים לפני הגעת הקור והגשם. ממש כמו חצבים שמרגישים את בוא הסתו.

שלושת הפתוגניים העיקריים בתפיסה הסינית של המחלה (מחלה של מסלולי אנרגיה, או – המרידיאנים), הם: רוח, קור, או לחות החודרים למפרקים ומיצרים כאב אקוטי או כרוני.

לרוב, בגילאים צעירים יותר נראה כאבים על רקע חבלות של הברך, קרעים של המניסקוס או של הרצועות, חבלות יבשות שברים ועוד.

בגילאים מבוגרים יותר אנו עדים למטופלים הסובלים מכאב על רקע שחיקת מפרק הברך, מצב הנקרא אוסטאוארתריטיס של הברך. למרפאה מגיעים מטופלים עם דרגות שונות של שחיקת מפרק הברך (דרגות שונות של שחיקה על פי סולם קלגרן – שדירוגו הוא בין קלגרן 0 לקלגרן 4) החל משלבים ראשוניים של שחיקת סחוס ועד מצבי שחיקה מתקדמים בהם קיימת פגיעה ברקמות נוספות בברך כמו עצם, כלי דם, סחוס וגידים.

הטיפול התרופתי בשינויים ניווניים של הברך הוא טיפול אנטי דלקתי. ברוב הדיסציפלינות המשלימות והטיפולים השמרניים אנו מייצרים אפקט כזה או אחר שמשפיע על התהליך הדלקתי שנוצר בברך עקב השינויים שעוברות הרקמות השונות בברך.

הפחתה או העלמה של התהליך הדלקתי יובילו גם להפסקת הכאבים. התהליך השחיקתי עצמו ימשיך ויתקדם אך הכאב לא יהיה פקטור באיכות החיים שלנו.

כאבי המפרקים השחוקים מוחמרים במקרים רבים עקב קור, רוח, גשם. שאלו מרכיבים מרכזיים בעיניים הסיניות לייצור והחמרה של כאב: קור רוח לחות.

מתי נכון לגשת לטיפול ברפואה סינית בכאבי ברכיים, במצבים של שינויים שחיקתיים (אוסטאוארתריטיס)?

שינויים שחיקתיים ברובם אינם מהווים סכנת חיים. זהו פקטור של איכות חיים.

אם אתם נמנעים מאירועים חברתיים בגלל כאב בברך, אם אתם כאובים במהלך היום והלילה, אם אתם שוקלים שלא לצאת לטיול או שלא לצאת לחופשה בגלל כאב ברך אז טיפול שמרני הוא שלב ראשון בתהליך ההחלמה שעליכם לעבור כדי לשפר את איכות חייכם.

הטיפול בשינויים שחיקתיים של הברך יכלול מספר פעולות שיקבעו ע״י המטפל הסיני שלכם ובשאיפה יחד עם הרופא המטפל . העדיפות היא לקשר רציף בין השניים. חשוב להעריך בכל פרק זמן מסוים את תהליך ההחלמה ולשקול את הצעדים להמשך.

הטיפול בשינויים שחיקתיים של הברך יכול לכלול:

תוספי תזונה, טיפול בצמחי מרפא, פעילות גופנית, דיקור סיני, פיזיותרפיה, מריחת משחה חיצונית, הזרקות שונות לברך, מגן ברך, מדרסים לנעליים ועוד.

כמובן שלכל מטופל יותאמו הטיפולים המתאימים למצבו וכך גם תכנית הטיפול כולה.

ברור כי הרפואה המשלימה בישראל עוברת תהליך מהפכני. מהפך ברמה המקצועית ומהפך ברמת הציפייה של המטופלים לתוצאות טובות יותר ולהבנה טובה יותר של מצבם הרפואי.

הרפואה הסינית אינה כאן כדי להחליף רפואה אחרת. עליה להיות רפואה זמינה לטיפול והקלה על החולים, לעבוד לצידה של הרפואה הקונבנציונלית, תוך שיתוף פעולה של המטפלים משני העולמות.