קשיי קשב ותפקודים ניהוליים

מאמר בנושא קשיי קשב וקשיים בתפקודים ניהוליים > מאת מורן רן MA, פסיכולוגית שיקומית מומחית ונוירופסיכולוגית.

קשיי קשב ותפקודים ניהוליים – מחשבות על תפקוד בחיי היומיום

בעבודה שלי עם אנשים צעירים ומבוגרים המתמודדים עם קשיי קשב, אני מגלה פעם אחר פעם, כמה חשוב להסביר על תחום התפקודים הניהוליים והקשר שלו לקשיי הקשב.

כמה חשוב להסביר שהתפקוד ביומיום קשור לא רק ליכולת שלי להיות ממוקדת וקשובה, אלא גם ליכולת שלי לנהל את עצמי באופן נכון, שתואם למטרות האישיות שלי ולדרישות הסביבה.

דוגמאות לכך יכולות להיות למשל, קושי בהתארגנות בבוקר ליציאה ללימודים או לעבודה, בנייה אקראית של סדר יום וקושי בתעדוף של משימות – פשוטות ומורכבות כאחד, וויסות של התנהגות ורגשות, כולל ביטויים של אימפולסיביות, קושי להעביר רעיונות טובים מן התואר אל הפועל, ליזום ולבצע תכניות ועוד ועוד.

במאמר נתאר בקצרה מהן יכולות קשביות, מהם תפקודים ניהוליים ובעיקר – מה כדאי וחשוב לעשות כדי להתמודד בצורה טובה יותר במידה ומתעוררים קשיים בתחום.

מהן יכולות קשביות – זוהי היכולת של האדם להתמקד בגירוי נתון.

רבים חושבים שיכולת קשב טובה מאפשרת לעשות הרבה דברים בעת ובעונה אחת. אבל בעצם, קשב תקין הוא תמיד דבר ש"משלם מחיר". כמו אלומה של פנס שמאירה על אזור מסוים ואת השאר משאירה בעלטה – כשאני קשובה למשהו אחד ומתמקדת רק בו, אני זונחת את השאר.

על הבסיס החשוב של מיקוד הקשב מתפתחות עוד יכולות קשב רבות ומגוונות. ביניהן, היכולת להתמיד במיקוד ותשומת לב לאורך זמן (התמד קשב), היכולת להחזיק נתונים בראש ולהפעיל עליהן מניפולציות (זיכרון עובד), היכולת להתייחס לגירוי אחד ולעכב הסחות והפרעות (קשב בורר), היכולת להחליף בין מוקדי עניין שונים ולפעמים לעבוד על כמה דברים כמעט בעת ובעונה אחת (קשב מתחלף ומפוצל). יש המון סוגי קשב ולא מעט קשיים קשביים. ובכל אחד מטפלים לגמרי אחרת.

מהם תפקודים ניהוליים – תפקודים ניהוליים (Executive functions) מבטאים יכולות מוחיות מורכבות, אשר מנהלות את תהליכי החשיבה וההתנהגות. הפעילות המוחית שמשויכת לתפקודים אלה ממוקמת בקדמת המוח, באזורים של האונה המצחית ובעיקר הקדם מצחית. באזור זה ישנן גם יכולות חשובות נוספות הקשורות לעיכוב התנהגות (Inhibition) וליזימה של פעולות (Initiation).

תפקודים אלה כוללים יכולות כגון:

ארגון ותכנון – בתחומים שונים – ארגון ותכנון של מסר מילולי, ארגון ותכנון של סביבת עבודה, ארגון ותכנון לוח זמנים למשימות יומיות ואפילו ארגון ותכנון של קניות בסופר או סידורים.

חשוב – כשיש קושי ניהולי, מטלות מורכבות ומטלות פשוטות ביותר עשויות להפגע באותה המידה. כך, מישהו יכול לחזור עם הקניות הלא נכונות מהסופר כי לא התארגן נכון ובאותה המידה לא להצליח בבחינה במנהל עסקים או בהיסטוריה כי התקשה לארגן נכון את המסר המילולי שלו בתשובה.

ניטור ובקרה – היכולת לנהל תהליכים מסודרים של בדיקת תוצרים ואיתור טעויות, היכולת לבדוק את התפקוד בזמן אמת ולגלות אם הוא מתנהל כשורה. גם כאן, את ההשלכות ניתן למצוא בכל תחום. ניטור ובקרה חשובים מאוד לא רק בתפקוד יומיומי ובביצוע מטלות, אלא גם ביחסים חברתיים ובתקשורת בינאישית.

עיכוב תגובה – היכולת לעכב תגובה לא מתאימה לסיטואציה, נקרא בדרך כלל גם אימפולסיביות.

יזימה – היכולת לפעול על פי רעיון או תכנית. להתחיל משימה שיש לבצעה. פעמים רבות אנשים עם קשיי יזימה נתפסים כאפאתיים, חסרי אכפתיות, מזלזלים, כאשר למעשה, הם חווים תסכול רב מקיומם של רצונות ותכניות שמאוד קשה להם לממש.

קבלת החלטות – היכולת לפתור בעיות ולקבל החלטות גם בתנאים לא ברורים. קשיים בתחום זה יבואו לידי ביטוי פעמים רבות כאשר הגדרות המשימה אינן ברורות ואין "תפריט" או "מדריך" לאופן הביצוע. במצבים כאלה אנשים המתמודדים עם קשיים ניהוליים יחוו בלבול ויטו לנהוג באופן אימפולסיבי שאינו תואם את הבנתם או חשיבתם על הסיטואציה.

מיצוי עיקר מטפל – היכולת להבחין מה חשוב ומה שולי, להתייחס בעיקר לחשוב ולהתעלם מהשולי.

אסוציאטיביות – הנטייה לעבור מנושא לנושא באופן שאינו סדור או ליניארי, "לקפוץ מנושא לנושא" בשיחה, בכתיבה או במחשבות ולעתים קרובות לאבד את הרעיון המרכזי ממנו מתחילים.

גמישות חשיבתית – היכולת לחשוב על נושא מסוים מכל מיני זויות. כשיש קושי בתחום זה רואים התנהגות נוקשה, נוקשות חשיבתית. למעשה, קשה לאדם "לשחק" עם רעיונות שונים והחשיבה הופעת מקובעת למרות שיש יכולת אינטלקטואלית לחשוב מחשבות רבות ומגוונות. אנשים עם קשיים בתחומים אלה פעמים רבות נתפסים כעקשנים או יהירים כאילו אינם מוכנים לוותר על עמדתם.

קיימים תפקודים ניהוליים רבים ומשמעותיים וקצרה היריעה מלהכיל. החשוב הוא שלעתים קרובות מאוד, קשיי קשב מגיעים יחד עם קשיים בתפקודים ניהוליים. ושני אלה, כאשר לא מקבלים מענה, משפיעים מאוד על המצב הרגשי של האדם. לכן, לצד הטיפול בקשיי קשב, יש צורך וחשיבות לאבחן את הקשיים בתפקודים הניהוליים ולתת להם מענה.

איך מאבחנים – באבחון נוירופסיכולוגי או באבחון פסיכודידקטי שכולל מרכיבים של תפקודים ניהוליים. לא לחשוש מלשאול ולוודא שבאבחון נכללים גם תחומים אלה.

איך מטפלים – יש מספר מקצועות טיפול שיכולים להיות רלוונטיים – הכל תלוי בתחום ההתמחות של איש המקצוע. יכולים לסייע אנשי מקצוע מתחום הריפוי בעיסוק, הפסיכולוגיה השיקומית והנוירופסיכולוגיה ומתחומי ההוראה המתקנת. חשוב שיהיו ניסיון והכשרה בטיפול בקשיים קוגניטיביים ובפרט בתחום התפקודים הניהוליים. בטיפול רצוי להתמקד בשלושה נושאים עיקריים – העלאת מודעות לקשיים והיכרות עימם, מתן אסטרטגיות פיצוי ועקיפה וכן תמיכה רגשית.

השלב הקסום בטיפול הוא השלב בו מתרחשת הכללה – והאדם מצליח לקחת את הכלים שרכש בשעה הטיפולית וליישם אותם באופן יזום וספונטני בחיי היומיום שלו.