קריאטינין גבוה

ד"ר גיל צ'רנין MD , מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דם, מנהל המכון לנפרולוגיה במרכז הרפואי קפלן. לקביעת תור לד"ר גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

מהו קריאטינין, על מה עשויה להעיד רמה גבוהה שלו בדם וכיצד נכון לטפל בו? לפניכם כל המידע הנחוץ לכם להתמודדות נכונה עם הנושא. ראשית נפתח בהסבר כללי – קריאטינין הוא חומר פסולת אשר נוצר על ידי פירוק של תאי שריר תוך כדי פעילות. מדובר למעשה במולקולה אשר נוצרת מחילוף החומרים של רקמת השריר, ומופקת מקראטין, שהוא בעל חשיבות רבה בתהליך הייצור של אנרגיה בשרירים.  בדיקות קריאטינין מתבצעות על מנת להעריך את תפקוד הכליות, והן חלק ממערך הבדיקות הכימיות הנעשות באופן שגרתי. הקריאטינין מועבר דרך מחזור הדם אל הכליות, אשר מסננות את רובה המוחלט של המולקולה הזו אל השתן, כך שקריאטינין גבוה בדם עשוי להעיד על תפקוד כליות לא תקין.

הסימפטומים הנפוצים של קריאטינין גבוה

סימנים אשר עשויים להעיד על קריאטינין גבוה וצריכים להדליק נורה אדומה ולהוביל לבירור רפואי הם בעיות במתן שתן – כגון ירידה בנפח השתן, שינויים בתדירות מתן השתן או תחושת צריבה, שתן דמי או בגוון כהה במיוחד, לחץ דם גבוה, כאבים בגב התחתון באזור הכליות ונפיחות אשר יכולה לבוא לידי ביטוי באזור הפנים,  הבטן או הקרסוליים.

קריאטינין גבוה – טיפול אפקטיבי

ערכים גבוהים של קריאטינין מעידים, כאמור לרוב, על החמרה בתפקוד הכלייתי. עלייה איטית בקריאטינין נובעת לרב מסכרת, לחץ דם גבוה ומחלות דלקתיות כרוניות של הכליות, בעוד שעלייה מהירה נובעת מאי ספיקת כליות חריפה. בשלב ראשון הנפרולוג יעריך האם אי ספיקת הכליות היא כרונית או חריפה ובעזרת בדיקות שונות ינסה דם לאבחן את הסיבה לעליית הקריאטינין.

מטרת הטיפול העיקרית בחולה הסובל מאי ספיקת כליות כרונית, תהיה להאט את קצב ההתקדמות של המחלה ואת הצורך בדיאליזה או השתלת כליה. על מנת לאפשר זאת, ישנם מספר צעדים אשר ינקטו על ידי הנפרולוג: טיפול ספציפי במחלות מסוימות שבעטיין יש עליית קריאטינין, הפחתת הפרשת החלבון בשתן (הפרשה רבה של חלבון בשתן עשויה להעיד על התקדמות מהירה של המחלה), איזון לחץ הדם, איזון שומנים גבוהים בדם ושמירה על תפריט תזונתי דל בחלבון.