דיכאון עונתי, דיכאון חורף

על דיכאון עונתי, סימפטומים, מאפיינים ודרכי טיפול

מאת ד"ר נורית אל-בר MD, מומחית בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר. לקביעת תור צרו קשר בטלפון – 08-8564646

Winter is coming!

החורף מגיע, בבקרים עדיין חשוך, הערבים מתחילים מוקדם יותר. ימים סגריריים בפתחנו, ואנו נוטים לבלות זמן רב יותר בין כותלי הבית. חלק מאתנו חווים בעונת החורף דכדוך קל, אולם ישנם גם כאלה שיופיעו אצלם תסמינים דיכאוניים בולטים. מצב זה מכונה 'דיכאון עם תבנית עונתית' או 'דיכאון חורף', (seasonal affective disorder, SAD), הוא אופייני בעיקר לחורף אך יש החווים אותו גם בעונות אחרות.

דכאון חורף מתפתח על-פי רוב בהדרגתיות בסתיו ותחילת החורף; הוא מתבטא בסימפטומים של ירידה במצב הרוח או בירידה ביכולת להנאה ועליה בחרדה. בילדים יכולה להיות עליה בעצבנות, התקפי זעם, קשיי התנהגות וחוסר שקט. בנוסף, יכולים להופיע עייפות, שיבושים בתיאבון ובשינה, (לרוב שינה מרובה עם סיוטים ועליה בתיאבון וחשק לפחמימות עם עליה במשקל),ירידה בחשק המיני, קשיי מוטיבציה ופגיעה ריכוז. המחשבות יכולות לנדוד לרגשות אשם, תחושת חוסר ערך,  קושי לקבל החלטות או הססנות, רגשות ייאוש, חוסר תקווה  ואף מחשבות אובדן. הסימפטומים ילוו בפגיעה בתפקוד היום יומי במישורי החיים השונים של האדם.

הבשורה האופטימית הנה שלקראת סוף החורף ועם בוא האביב, התסמינים יתפוגגו בהדרגתיות, (כמו העננים…). במרבית המקרים, התסמינים שבים מדי שנה באותה תקופה: בתחילת הסתיו יופיעו תסמינים עדינים אשר יחמירו בהדרגה ככל שאור היום פוחת. חומרת המאפיינים, ודפוסי הדיכאון העונתי, משתנים במידה ניכרת מאדם לאדם. האבחנה ניתנת לאנשים אשר חוו שני אירועי דיכאון במהלך שנתיים רצופות, כאשר הופעת האירוע והיעלמותו, התרחשו באופן שתואם לאותן עונות בשנה. האבחנה מחייבת לשלול אירועי דיכאון נוספים שאינם עונתיים במהלך אותן שנתיים, וכן שרוב אירועי הדיכאון שפקדו את האדם במהלך חייו היו מהסוג העונתי .שכיחותה של התופעה הינה באחוזים בודדים, היא נפוצה יותר בארצות קרות וחשוכות, אך קיימת בשכיחות נמוכה יותר גם בארצנו המוארת. נשים וצעירים מועדים ללקות בכך יותר.

הגורמים למצב זה עדיין מעורפלים, וכמו ברוב התופעות הנפשיות גם כאן מעורבים גורמים תורשתיים, פסיכולוגים, ביולוגים וסביבתיים. הגורם הביולוגי המרכזי למצב זה הוא השינוי בכמות אור השמש אליה אנו נחשפים. הפחתה בחשיפה לאור השמש, משבשת את השעון הפנימי שלנו אשר אחראי על המקצב הפנימי שלנו במשך היממה, והתאמת תפקודינו הביולוגים לקצב זה ('השעון הביולוגי'). השערה רווחת הנה ששיבוש זה משפיע על מנגנונים מוחיים האחראים על המקצב היומי ומצב הרוח ומתווכים ע"י ההורמונים המלטונין וסרוטונין.

אבחון של דיכאון עונתי

האבחון נעשה ע"י בדיקת רופא שישאל את המטופל/ת מספר שאלות לגבי מצב הרוח, חומרת התסמינים, הימשכותם, התקדמותם, ומידת הפרעתם לתפקוד היומיומי. בנוסף יישאל המטופל על היסטוריה של קשיים רגשיים ונפשיים בעבר אצלו ובמשפחתו. לא קיימת בדיקה רפואית או בדיקת מעבדה המאבחנת דיכאון עונתי, אך הרופא או הרופאה ירצו לבצע בדיקה גופנית או לבקש לבצע בדיקות אבחון הכוללת בדיקות דם על מנת לשלול מחלות או מצבים רפואיים אחרים שעלולים להסתמן באופן דומה.

איך נצא מחושך לאור? – על דרכי הטיפול בדיכאון עונתי:

• הטיפול הראשון והפשוט הוא להגביר את החשיפה לאור השמש אשר תסייע להקלת תסמיני הדיכאון. פשוט 'באנו חושך לגרש': טיול בשעות האור, הגברת שעות משחק באור אצל ילדים וכיוצא בזה יסייעו להקלת בתחושות וברוב המקרים הקלים תפתור את הבעיה.
  • פעילות ספורטיבית – נמצאה כעוזרת להקלה בסימפטומים
  • דיאטה מאוזנת.
  • ויטמין D – באם רמתו נמוכה יש לקחת תוסף על מנת לאזנו.
  • טיפול באור בהיר – כשהתסמינים חמורים עד כדי השפעה על חיי היומיום, מומלץ טיפול באור בהיר. טיפול זה מסייע לשחזר את המקצב הביולוגי המתרחש בימי הקיץ וע"י כך להקל על תסמיני הדיכאון. במהלך הטיפול, המטופל יושב מול אור מיוחד, רצוי בשעות הבוקר, למשך חצי שעה עד שעה וחצי מידי יום.
  • פסיכותרפיה – טיפול רגשי המתמקד במצב הרוח, בחשיבה, ברגשות ובהתנהגות יכול גם הוא להוביל לשליטה על הסימפטומים ולהקלה המבורכת. שיטות מומלצות במצב זה הם טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT).
  • תרופות – במקרים קשים ימליץ הפסיכיאטר על טיפול בתכשירים נוגדי דיכאון בשילוב פסיכותרפיה.