מהי תזונה נכונה

מאת ענת תירוש MSc, RD תזונאית קלינית לתינוקות ופעוטות. לקביעת תור לענת תירוש צרו קשר בטלפון – 08-8564646

תזונה נכונה – מה זה בכלל אומר?

תזונת ילדים עשויה להיהפך, אצל חלקנו, למשהו מעט מורכב. המון הנחיות והמלצות מכיוונים שונים ומשונים. לא מעט פעמים אני נתקלת בשאלות כמו: איך נותנים לילדים תזונה בריאה? איך מונעים השמנת ילדים? מה זה אומר בכלל תזונה נכונה?

לפעמים נדמה שאין לכך תשובה חד משמעית. תמיד יהיו כאלה שהם בעד אכילת בשר וכאלה שהם נגד. כאלה שחושבים שמוצרי חלב חשובים לבריאות וכאלה שממש ממש מתנגדים להם. כאלה שבטוחים שפחמימות הם נזק לגוף וכאלה שחולקים על כך.

אז מה נכון? איך יודעים מהי תזונה נכונה?

אז תתפלאו לדעת, אבל מעבר לכל המחלוקות, יש נושא אחד אשר מוסכם על כולם. נושא אחד עליו אין כמעט ויכוח:

תזונה מעולם הצומח.

תזונה צמחית תמיד תהווה חלק עיקרי, חשוב ובלתי נפרד מתזונה נכונה ואין כמעט מישהו שיחלוק על חשיבותם המכרעת של ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים ואגוזים בתפריט של כל אדם ובייחוד אצל ילדים.

ממשלת קנדה פרסמה לאחרונה מסמך הנחיות לתזונה בריאה. מסמך זה הוא מסמך חדשני ומעודד והוא ניכר בחשיבותו ממספר סיבות:

ראשית, המסמך נכתב ללא שיתופם של נציגי התעשייה. לא היו שם אנשים של מועצת החלב או מועצת הבשר או כל נציגות אחרת מעולם התעשייה. זה אולי נראה טריוויאלי אבל לצערנו זהו אירוע נדיר. אין כמעט דיון או וועדה העוסקת בענייני מזון ותזונה שלא יהיו בה נציגים בעלי אינטרס בעולם המזון. קנדה, בצעד אמיץ, בחרה לכתוב את המסמך בעזרתם של נציגי עולם הרפואה והתזונה במדינה בלבד.

שנית, כותבי המסמך מדגישים את חשיבותה של התזונה בשמירה על הבריאות. כן, זה כמעט נדוש, ויחד עם זאת- לא מספיק מדברים על כך. אנחנו זה מה שאנחנו אוכלים. פשוט מאד. כל תא, כל אנזים, כל רקמה בגופנו עשויים מאבני הבניין שבחרנו להעניק לגופנו.

שלישית, המסמך אינו עוסק כלל בכמויות ובטח שלא בקלוריות. הוא עוסק רק בפרופורציות: איך צריכה להראות הצלחת שלנו?

אז בשלב זה אתם בטח סקרנים כבר לדעת מה היו מסקנות הוועדה, נכון? אז בבקשה:

  1. עיקר התזונה צריך להיות ירקות ופירות. כן, כן. 50% מהתזונה, חצי מהצלחת שלכם, צריכים להגיע ממגוון רחב של ירקות ופירות. טריים, מבושלים, אפויים, קפואים. לא משנה. העיקר- ירקות ופירות. המשמעות היא שלא מספיק לחתוך מלפפון ליד השניצל והפתיתים. לא מספיק לחתוך סלט רק בארוחת הערב. כל ארוחה צריכה להכיל סוגים שונים של ירקות. סלט, ירקות מבושלים, ירקות בתנור, מרק ירקות. כמה שיותר, יותר טוב. פירות צריכים להיות הנשנוש של אחה"צ, תוספת לכריך בביה"ס, חלק מארוחת הבוקר, משולבים בבישולים או בארוחות מתאימות.
  2. יש לשים דגש על מזון חלבוני שמקורו מהצומח, כתחליף לחלבון מן החי, בחלק מהימים. הסיבות לכך, לדבריהם, הן שלחלבון מהצומח (כלומר עדשים, חומוס, סויה, טופו, אפונה, שעועית וכד') יש יתרונות בריאותיים שלא קיימים בחלבון מן החי. בנוסף, להפחתת צריכת חלבון מן החי קיימות השפעות סביבתיות מיטיבות שלא ניתן להתעלם מהן. כן, את כל זה כתבה ממשלה. לא ארגון טבעוני כלשהו..
  3. המסמך מדגיש את חשיבות הכנת המזון בבית ואכילה חברתית-משפחתית. הם כותבים כי יש "לחגוג את האוכל ואת האכילה המשותפת". עוד הם מציינים כי בכדי לאפשר צריכת מזון בריא וטוב יש ליעל ולשפר את יכולות הבישול הביתיות על מנת לאפשר הכנת מזון המורכב מחומרים טריים וגולמיים ואשר מבושל בבית.
  4. דיאטות שונות, שמטרתן ירידה במשקל או טיפול במחלות שונות, הן לרוב לא מומלצות ויכולות להסב נזק בריאותי. בדיאטות אלה יש, לעיתים קרובות, חסרים משמעותיים ברכיבי תזונה מסוימים ובנוסף הן אינן מביאות בחשבון את העדפותיו האישיות של כל אדם ואדם ואף עשויות ליטול את ההנאה והשמחה שיש באכילת ארוחה בריאה וטובה. פשוט מקסים!
  5. מזונות מתועשים או מזונות עשירים בסוכר מוסף עשויים לפגוע בבריאות ויש להמעיט בצריכתם ככל הניתן על מנת לאפשר תזונה בריאה. בתוך קבוצה זו מופיעים באופן מפורש גם "דגני הבוקר" שהפכו להיות, לצערנו, הבחירה המועדפת ברבים מהבתים בישראל ובעולם כולו. לא סתם כתבתי אותם במרכאות. דגני בוקר צריכים להיות פרוסת לחם מקמח מלא או דייסת קוואקר. אלא דגנים אמתיים, מלאים ולא מתועשים שאפשר לאכול בבוקר.

אלה עיקרי הדברים. זהו הבסיס, על פי ממשלת קנדה, לתזונה בריאה. המסמך מכיל עוד הנחיות רבות וטובות אשר מחייבות את כל המוסדות הממשלתיים בקנדה (בתי ספר, בתי כלא ובתי החולים). ומה בישראל? אנחנו יכולים רק לקנא… כי למרות שינויים מעודדים המתרחשים בשנים האחרונות, המרחק שלנו מפרסום מסמך רשמי כזה ומימושו הוא רב. מסמך זה צריך לשמש דוגמה ומופת לכל ממשלות ומשרדי הבריאות בעולם המערבי, בטח ובטח בישראל.

ובפעם הבאה שתתהו לעצמכם מהי תזונה הנכונה לכם ולילדכם, זכרו שהכול תמיד מתחיל ונגמר בתזונה מהצומח.

שיהיה בתאבון!

ולמי שרוצה לעיין במקור:

https://food-guide.canada.ca/en/