היריון ושיטת אלכסנדר

מאת יוסי שר, טאי צ'י צ'ואן ושיטת אלכסנדר כדרך חיים. לקביעת תור צרו קשר בטלפון – 08-8564646

ניתן להתבונן על התנהלות הגוף והיציבה במהלך ההיריון דרך שיטת אלכסנדר

מקורה של השיטה באוסטרליה ואנגליה.

שיטת אלכסנדר עוסקת ביציבת הגוף ונסמכת על מספר עקרונות, מתוכם אציין שניים:

  • בלימה ואי עשייה – (Inhibition) עכבה, לעכב להשהות.
  • הנחיית כיוונים.

משמעות ההנחיות האלו היא: עצור! אל תעשה/ תתבונן על עצמך או המצב. ואז – תן הנחיות, תהיה מכוון ורק אז תפעל.

או כפי שכתוב במקורות ״סוף מעשה במחשבה תחילה״ או ״דע מאיין אתה בא ולאן אתה הולך״.

בשיטת אלכסנדר אנו מאמינים כי הבאת שינוי ביציבה מתאפשרת אך ורק בעזרת המחשבה, בלי לנסות לעשות משהו בפועל, משום שכשמנסים ״לעשות״ משהו הדבר תמיד מגביר את המתח השרירי. החשיבה על היציבה מאפשרת העברת מסרים מהמוח אל מנגנוני הגוף והקצאת האנרגיה הדרושה לניצול מנגנונים אלה.

ההנחיות העיקריות והחשובות ביותר ליציבה נכונה בהריון בשיטה זו מיועדות להתמודדות עם העומס ההולם וגדל של העובר המתפתח:

הניחי לצוואר להיות חופשי (הכוונה להסיר מתח עודף הקיים בצוואר)

כך – הראש ינוע קדימה וכלפי מעלה (מאפשר לראש להניע את הגוף אחריו)

כך – הגב יתארך ויתרחב  (היות ועמוד השדרה הוא האיבר שמתכווץ, בשל המתח השרירי, כתגובה בכל פעם שהראש מוטה לאחור)

התוצאה תהיה הגבהת הגוף כולו והפחתת העומס בגב התחתון.

ישנן גם הוראות משניות המתאימות לתנוחות ספציפיות:

הנחיות לנשים בהיריון בזמן עמידה :

  • חשבי על פיזור המשקל באופן שווה בין שתי כפות הרגליים.
  • חשבי (דמייני) לא להצמיד בחוזקה את הברכיים לאחור
  • חשבי כיצד לא לדחוף קדימה את המותניים.
  • חשבי על התמתחות בין הטבור ובין חלקו העליון של בית החזה.

הנחיות לנשים בהיריון בזמן ישיבה:

  • חשבי על הכתפיים המתרחקות זו מזו. (גורם להתרחבות הגב).
  • חשבי על הכתפיים הנשמטות מהאוזניים כלפי מטה.
  • חשבי כיצד להימנע מלקמר את הגב.
  • חשבי על משקל הרגליים הצונח כלפי מטה דרך כפות הרגליים.

ניתן להחליף את המונח ״חשבי על״ ב- ״אפשרי״.

כמובן שיש הנחיות לזמן הליכה, שכיבה ו/או כל פעולה פיזית שאנחנו מקיימים.

לשם לימוד, הבנה ויישום מעמיקים יותר של השיטה כדאי להיעזר במורה לשיטת אלכסנדר.

הריון בריא ונטול כאב!

יוסי שר