אי ספיקת כליות

מאת ד"ר גיל צ'רנין MD, מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דםלקביעת תור לד"ר גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

מחלת כליות כרונית היא אחת המחלות השכיחות ביותר בישראל – מדוע זה קורה, מהם התסמינים וכיצד ניתן להאט את קצב התקדמות המחלה? התשובות מצויות במאמר שלפניכם. ראשית נפתח בהסבר – מחלת כליה כרונית מתקיימת כאשר יש פגיעה ברקמת הכליה או בתפקודה. כאשר חלה התדרדרות בתפקודן של הכליות, דבר הגורם להפרעות בסינון הכלייתי, המצב מוגדר כאי ספיקת כליות כרונית. חשוב להבדיל בין מצב זה לאי ספיקת כליות חריפה, אשר טיפול מהיר עשוי לסייע לה ולהיות אפקטיבי ביותר לשיפור מצבה. על מנת לאבחן באיזה שלב של מחלת הכליות מצוי החולה, מבצעים בדיקת תפקודי כליות שמבוססת על קצב הסינון הגלומרולי, אשר באמצעותה ניתן להעריך את שיעור השתתפותה של מסת הכליה המתפקדת בתהליכי סינון הדם.

אי ספיקת כליות כרונית – סימפטומים נפוצים

סימנים לאי ספיקת כליות כרונית עשויים לבוא לידי ביטוי במערכות שונות בגוף, למשל בצורה של חולשה, עייפות וקוצר נשימה, הנגרמות מאחר והמידות של הורמון אריתרופואטין, אותו מפרישה הכליה, משתבשות וגורמות לכך שמח העצם לא מצליח לייצר כדוריות דם אדומות בצורה אפקטיבית בכוחות עצמו. סימנים נפוצים נוספים הם יתר לחץ דם, חוסר תיאבון, גרד בגוף, הפרעות שינה ואף לעיתים מחלות לב. לרב מתפתחת מחלת הכליה באופן הדרגתי, לכן ישנה חשיבות מכרעת לבדיקת תפקודי הכליות במידה וחשים את הסימפטומים הרלוונטיים שצוינו.

כיצד מטפלים באי ספיקת כליות כרונית?

אמנם לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור במידה והכליות נפגעו, אך מניעת נזק נוסף לכליות והאטת התקדמות המחלה אפשרית בהחלט. לאחר הבירור הרפואי ואבחנת המצב, יוכל להתאים הרופא את הטיפול התרופתי הנחוץ למטופל, אשר יסייע במניעת סיבוכים שונים הנובעים מפגיעתן של הכליות. בין אם מדובר באיזון לחץ הדם הגבוה, בהפחתת רמת האשלגן בדם באמצעות משתנים המוציאים נוזלים ומלח מהגוף, באיזון רמות הברזל שבגוף, איזון רמות השומנים בדם ועוד – ביכולתם של כל אלו למנוע נזק נוסף ולשמור על מצבו של המטופל מאוזן.