אבנים בכליות

מאת ד"ר גיל צ'רנין MD, מומחה למחלות כליה ויתר לחץ דםלקביעת תור לד"ר גיל צ'רנין צרו קשר בטלפון – 08-8564646

מה חשוב לדעת על אבנים בכליות, כיצד מאבחנים אותן ומהו אופן הטיפול? התשובות במאמר שלפניכם. אבנים בכליות נוצרות כאשר בשתן יש מלחים בריכוז גבוה, אשר גורמים לו להפוך לסמיך מדי. כתוצאה מכך מתגבשים גבישים בתוך הכליות, אשר עשויים ממינרלים המומסים בשתן. אבני הכליות מופרשות מהגוף באמצעות מערכת השתן, אבל במידה ומדובר באבן גדולה יחסית, היא עשויה ליצור חסימה במעבר השתן ולגרום לכאבים חזקים בבטן התחתונה ובמפשעה. חסימת דרכי השתן עשויה לפגוע בתפקוד הכליות, ומצריכה טיפול רפואי מהיר. האבחנה נעשית על סמך תלונותיו של המטופל, בדיקות הדמיה, בדיקות דם ובדיקות שתן.

סימפטומים נפוצים

במידה והאבן גדולה ואינה יכולה לצאת באופן טבעי דרך דרכי השתן, נוצר מצב בו היא חוסמת אותן, דבר אשר יוצר גורם לכאב חזק המקרין מהבטן התחתונה למפשעה, וגורם לחולה לבחילות והקאות, צמרמורות וחום (במידה של זיהום) ודם גלוי או סמוי בשתן.

כיצד מתבצע הטיפול באבנים בכליות?

הטיפול הקונבנציונלי באבנים בכליות לרב כולל את אחת משלושת האפשרויות הבאות:

• ריסוק אבנים באמצעות גלי הדף: מדובר בפעולה שאינה פולשנית, אך נעשית בטשטוש או בהרדמה מלאה. המטרה היא לפורר את האבנים באופן כזה, כך שיוכלו לצאת מדרכי השתן, כאשר פעולת הפירור נעשית על ידי מכשיר אשר מייצר את הגלים, ובאמצעות קרני לייזר מכוון אותם לעבר האבנים. מדובר בשיטה אפקטיבית לטיפול באבנים קטנות אשר ממוקמות באופן נכון.
  • אורטרוסקופיה: פעולה פולשנית המצריכה הרדמה מלאה, שבמסגרתה מחדירים דרך השופכה צינורית אשר בקצה שלה ישנה מצלמה ומכשיר לייזר – וכשמאתרים את האבן משתמשים במכשיר הלייזר על מנת לרסק אותה. גם ריסוק מלעורי אפשרי בשלב זה, כאשר ההבדל העיקרי בין השיטות מתבטא בכך שבריסוק מלעורי החדרת הצינורית מתבצעת דרך העור, באמצעות חתך קטן באזור המותן.
  • ניתוח כירורגי להוצאת האבנים: טיפול אשר מתאים לאבנים גדולות שלא ניתן לטפל בהן בדרכים אחרות, אך חשוב לציין כי הצורך בניתוח זה הולך ופוחת עם השנים ועם שכלולן של השיטות הנוספות.

מניעת אירועים חוזרים של אבנים בכליות:

חלק נכבד מהמטופלים שסובלים מאירוע ראשון של אבנים בכליות עלולים לסבול מאירועים חוזרים בהמשך ומכאן הצורך למנוע אפיזודות לא נעימות אלו. ישנן המלצות גורפות שנכונות בכל מקרה, כגון שתיית מים מוגברת, דיאטה דלת מלח והימנעות מכמויות גדולות של חלבון מהחי. אבל לצורך טיפול מדויק יותר, נעשות בדיקות מיוחדות שנועדות לחפש הסברים נוספים להופעת האבן ואשר בהם ניתן לטפל תרופתית. חשוב מאד גם, לפחות פעם אחת, לבדוק במעבדה את טיב וסוג האבן ולכן באם יצאה האבן בשתן יש לשמור אותה ולהביא אותה לרופא המטפל. אבחון מדויק של האבן משפר את יכולת הטיפול

לסיכום, במידה וחשים בסימפטומים אשר עשויים להעיד על אבנים בכליות, בירור רפואי בשלב מוקדם עשוי לחסוך כאבים מיותרים, טיפולים פולשניים וסיבוכים.