כיצד נרגיל את ילדינו להירדם לבד ולישון לילה רצוף

מאת דנה בלוך MBA BCBA, מנחת הורים בכירה, מנתחת התנהגות מוסמכת. לקביעת תור לדנה בלוך צרו קשר בטלפון – 08-8564646

לילה טוב חמודי, נשיקה ולישון

כיצד נרגיל את ילדינו להירדם לבד ולישון לילה רצוף ולמה זה חשוב בעצם?

על הרגלי שינה בילדים – חסרי שינה וההשלכות מרחיקות הלכת שלהם.

הידעתם?

ישראל נמצאת באחד מהמקומות הראשונים בעולם בחסרי שינה אצל ילדים מקרב מדינות ה- OECD – המועדון שאנחנו רוצים להיות בו, אבל לאו דווקא במקום הראשון הספציפי הזה. יש לי תחושה שהנתון הזה לא באמת מפתיע אף אחד, אבל איכשהו אנחנו לא רצים לטפל בו, לא כמו שהיינו רצים לטפל באנמיה או בחסרים תזונתיים אצל הילדים שלנו, דבר שהיה מטיס אותנו לכל מומחה אפשרי.

אז למה חשוב לטפל ובעיקר למנוע חסרי שינה?

זה לא מיתוס, בזמן השינה הילדים גדלים, המוח מבצע אחסון של החוויות שהילד צבר במהלך היום. חוסר בשינה, בעיקר מצטבר, גורם לקשיים פיזיים, קוגניטיביים, הפרעות בזיכרון, הפרעות קשב וריכוז, בעיות בחילוף החומרים ולכן עלול לגרום להשמנה, קושי בחשיבה, ירידה בביצועים ובהישגים, להמשיך?

ילדי ישראל כאמור, סובלים מחוסרי שינה מצטברים, ילד בגילאים 14-17, אמור לישון בין 8-10 שעות בלילה ובגילאי 6-13 בין 8-12 שעות בלילה לפי טבלאות השינה המעודכנות, מי מכם יכול עם יד על הלב להגיד שהילד שלו ישן את שעות השינה הללו? ילדים בגיל הרך, זקוקים עדיין לשנת צהריים ומחקרים מעידים ששנת הצהריים בגילאים המוקדמים, לא רק שלא פוגעת בשנת הלילה, היא משפרת אותה.

אז למה אנחנו לא מצליחים להרגיל אותם להירדמות עצמאית ושינה רציפה ללא טיולים למיטה שלנו ב-2:00 בלילה?

זה נובע מכמה גורמים.

הו, העייפות –  בואו נהיה כנים עם עצמנו. אנחנו גמורים בסוף היום. אין לנו כבר כוח להתמודד ואנחנו רוצים תהליך קצר שיגרום לכך שיהיה כבר שקט בבית, שהמילה "אמא" / "אבא" לא תשמע עד הבוקר ובעיקר שנוכל כבר למצוא את עצמנו במצב מאוזן. אז אנחנו מנסים לקצר את הדרך – יאללה, מה יקרה אם נשכב לידו כשהוא נרדם? / שיירדם עם טלוויזיה, זה עוזר לו? / אז שיירדם אצלי במיטה, אח"כ כבר נעביר אותו, או שלא, לא יקרה כלום אם הוא ישן אתנו, הוא מרגיש בטוח שם…..מזדהים אם משהו מזה?

הו, המצפון – לא הייתי איתו מספיק במהלך היום, הוא זקוק לי, לכן הוא לא משחרר אותי. עם כל ילד נולדות לנו נקיפות מצפון נוראית שאנחנו לא נותנים לילד מה שצריך. אנחנו מפחדים להשאיר אותם לבד לעיתים, לא רוצים שהם יבכו ויהיו לא מרוצים, חוששים שהם באמת רעבים / צמאים, צריכים פיפי ודווקא עכשיו חייבים סוף, סוף לשתף אותנו במה שעבר עליהם בביה"ס או בגן והיי, חייבים להקשיב להם, כי ככה לימדו אותנו.

צריך להחליט שאנחנו עושים כמיטב יכולתנו, ווינקוט הגדיר את זה – האמא הטובה דיה. אנחנו לא צריכים להיות אם או אב השנה, מספיק שנעשה את המקסימום שלנו ונהיה אמא או אבא טובים דיינו.

הו הלחץ  – שאנחנו רוב הפעמים לא מקפידים על רוטינת ערב קבועה ואז כשכבר מגיעים לשלב השינה, הכל נעשה בחופזה ובלחץ.

אז איך יוצאים מהלופ הזה? – הקניית הרגלי שינה נכונים לילדים

צריך להבין כמה דברים ואם נפנים אותם, לא נרגיש רע עם עצמנו כשנאכוף אותם עם ילדינו:

  • ילד זקוק למספיק שעות שינה כדי לגדול, להתפתח וכדי לתפקד קוגניטיבית ופיזית בצורה מיטבית במהלך היום.
  • ילד שלומד להירדם לבד, הוא ילד שידע להירדם שוב במידה והוא מתעורר באמצע הלילה.
  • אתם עושים להם טובה כשאתם מלמדים אותם להירדם לבד ולישון במיטה שלהם באופן עצמאי ורציף. ועוד משהו – גם אנחנו ההורים חייבים את הערב השקט לעצמנו. חזרנו מהעבודה לעבודה נוספת, אנחנו חייבים לנקות את הראש, להיות עם עצמנו ולהשאיר זמן לזוגיות שלנו, לא סתם אחוז הגירושין בגילאי 40 הוא גדול כל כך. אנחנו לא מרגישים שזה לגיטימי להיות אחד עם השני, זה מרגיש לנו על חשבון הילדים.

אז אחרי שהבנו את הנחות היסוד בואו נדבר על איך עושים את זה בגילאים הצעירים.

  1. רוטינת ערב קבועה – שומרים על רוטינת ערב קבועה ככל האפשר ומתחילים איתה מוקדם. סדר הפעולות הנכון הוא – סגירת כל המסכים למיניהם!!! ארוחת ערב משפחתית וזה אגב זמן מצוין לשתף על מה שהיה בביה"ס ובגן, מקלחת מרגיעה, סיפור, לילה טוב ולישון. שמירה על רוטינה קבועה מפחיתה חרדות אצל ילדים, מרגיעה ובואו נודה באמת – עושה לנו ההורים סדר בבלגאן.
  2. ארוחת ערב מסודרת סביב השולחן – ארוחת ערב נאכלת בזמן ארוחת הערב ולאחר מכן המטבח נסגר. ילד בעולם המערבי לא ירעב אם הוא לא יקבל עוד ביס לפני השינה, גם אם הוא לא אכל מספיק בארוחת ערב. כך הוא ילמד שאוכלים בארוחת ערב מסודרת ולא שניה לפני השינה, זה גם לא בריא.
  3. הכנה מראש – הכינו מראש בסביבתו של הילד – בקבוק מים, או כוס פלא לקטנטנים.
  4. אמא, פיפי – קחו אותו לפיפי שניה לפני הכניסה למיטה ומאותו רגע אין יציאה לשירותים. ברוב המקרים הוא לא באמת צריך ואתם יודעים את זה.
  5. סיפור – שבו לידו ולא איתו במיטה, פשוט כי סביר להניח שתירדמו לפניו. הקריאו סיפור, נהלו שיחה קצרה. עשו לפני זה תיאום ציפיות ברור לגבי כמות הסיפור או הזמן שתקריאו סיפור ועימדו במילה שלכם.
  6. הכנה מראש – אמרו לילדכם בקצרה – עכשיו אני אתן לך נשיקה, אכבה את האור (לאלו שזקוקים לכך, ניתן להשאיר מנורת לילה קטנה דולקת) ואצא מהחדר. אתה תירדם לבד כמו גדול, ואז תצאו מהחדר בביטחון.
  7. להחזיר למיטה ללא מילים – במידה וילד יוצא מהמיטה, החזירו אותו למיטה מבלי לנהל מו"מ, מבלי לגעור או לנחם אותו בשל הבכי. אפשר לומר משפט קצר – עכשיו לילה, אתה הולך לישון כמו גדול ואני נמצאת בסלון. לא יותר מזה. גם אם צריך להחזיר אותו מאה פעמים, עשו זאת, ללא מתן תשומת לב מיותרת.
  8. עקביות! כמו בכל דבר הקשור בחינוך ילדינו, אם תהיו עקביים, תצליחו במהירה לסגל להם הרגלי שינה מצוינים ותקבלו את הערב שלכם והזוגיות שלכם בחזרה. קחו את זה על עצמכם כפרויקט. 3-4 ערבים רצופים, גם אם הפעמים הראשונות מלוות בבכי ותלונות. אם תעמדו בכך יחדיו ובעקביות, בערב החמישי תגלו שבשמונה בערב חזרו לכם החיים שלכם.

זה הזמן להוציא בקבוק יין, להסתכל אחד לשני בעיניים ולחייך – אתם הורים אלופים ועכשיו הזמן לעשות משהו בשביל עצמכם, זה בדיוק מה שיתן לכם את הכוח לחזור על הכל שוב מחדש מחר.

לילה טוב!