מעי רגיז

מאת אריק ברקוביץ', פיזיותרפיסט .B.P.T אוסטאופת .D.O.

כאבי בטן, עצירות ושלשולים הם הסימנים אופייניים אצל מטופלים אשר סובלים מתסמונת המעי הרגיז (IBS).

רוב האנשים סובלים מ IBS בצורה קלה, ומתמודדים  היטב עם הסימפטומים מבלי לקבל כל טיפול. אך במקרים מסוימים התסמינים הם כל כך חזקים שהם משפיעים באופן משמעותי על חיי היומיום של אנשים והם יכולים לגרום למצוקה רצינית.

IBS לא נחשבת מסוכנת ולכן יש חשיבות בטיפול המשלים אשר יכול לסייע במקרים רבים. לצד הטיפולים הידועים יש לרפואה האוסטאופתית טיפול אשר הוכח כיעיל על פי מספר מחקרים.

האוסטאופתיה הינה תורה רפואית העוסקת בריפוי ובאבחון באמצעות טיפול ידני ומתמקד בטיפול בגורמים שיוצרים את הכאב ואת חוסר האיזון שבגוף. העיקרון המרכזי באוסטאופתיה אשר המבנה משפיע על התפקוד והתפקוד על המבנה מקבל בטיפול ב IBS  את  הביטוי משמעותי ביותר.

לאחר בדיקת המטופל לרוב הטיפול מתמקד סביב שלושה צירי עבודה:

1. טיפול באיבר עצמו ובמבנים הסובבים לו.

כל פגיעה בתנועת האיבר הפנימי תתבטא בפגיעה בהפרעה תפקודית. הסיבה לחוסר תנועה הן:

• הידבקויות ברקמות או הפרעה בתנועה בין שני איברים שיכולים להופיע לאחר כל התערבות כירורגית בבטן ובחזה, כל זיהום אפילו ישן, כל טראומה.
  • רפיון הרצועות המחזיקות את האיברים.
  • Viscero-spasm, כיווץ חלק מהסיבים של השריר החלק. מופיע לרוב כתגובה למצב דלקתי, גירוי כימי (תרופות, אלרגיה או חוסר סבילות למזונות מסוימים), השלכה רגשית לאחר מצב טראומטי…

הטיפול באוסטאופתיה לסובלים מ- IBS יעזור לשחרור הרקמות, שיפור הספקת הדם, שיפור ההומאוסטזיס (יציבות פנימית) ועל ידי כך לשיפור התפקוד של המעי.

1. הטיפול במערכת העצבית:
  • כל קיבעון, חוסר תנועה באחד מן החוליות של עמוד השדרה יגרום לפעולת רפלקס שיגרום לשינוי בטונוס שרירי, במערכת הוסקולרית, ובמערכת הלימפתית. (ההיפך גם נכון, כל פגיעה באיבר פנימי ישפיע על תפקוד החוליה).
  • טיפול במערכת האוטונומית אשר תפקידה היא וויסות של פעילות המערכת העיכול. ניתן להשפיע על המערכת הסימפטטית (דרך חוליות העמ"ש T10 ל L2 ועל עצב הואגוס  בחיבור גולגולת עמ"ש צווארי) ועל המערכת הנגדית הפרא-סימפטטית דרך עבודה על העצבים היוצאים מעצם הזנב.
  • חוסר איזון והפרעה התפקודית במערכות שונות בגוף עלול לגרום לקומפנסציה במערכות הקשורות לתפקוד המעי. לכן הטיפול דורש התייחסות  לכל מה שיכול להשפיע על יכולות התפקודיות של כל מערכת בנפרד ולגוף המטופל כיחידה תפקודית אחידה.
  1. עיקרון יסודי נוסף של הטיפול באוסטאופתיה הוא לעורר את התהליכים הטבעיים שגורמים לטיפול עצמי. טיפול במעי נכנס בתוך הסתכלות רחבה והוליסטית והבנה שלגוף יש את היכולת לרפא את עצמו. ניתן להשתמש בגישה אוסטאופתית ביודינמית על מנת ליצור איזון פנימי שהגוף זקוק לו על מנת לחולל תהליכי ריפוי.

לסיכום,  ניתן על ידי הטיפול באוסטאופתיה לשפר משמעותית את הסימפטומים של המטופל הסובל ממעי רגיז,  אך אסור לשכוח שלמעי יש יותר מ 100 מיליון נוירונים שעוברים דרכו וזה הופך אותו "לאיבר של הסומטיזציה". לכן אצל מטופלים הסובלים מ IBS יהיה נכון לשלב את הטיפול באוסטאופתיה בטיפול רגשי ותזונתי.