איך לרזות בדרך אחרת

איך לרזות בדרך אחרת, CBT לירידה במשקלעבור רבים מאתנו עודף משקל/ השמנה והתעסקות בדימוי הגוף שלנו, מהווים מעמסה כבדת משקל, לא רק ברמה הבריאותית, אלא גם ובעיקר ברמה הנפשית.

אז למה ירידה במשקל הפכה להיות כ"כ מסובכת?

למה פעולה כ"כ טבעית ואינטואיטיבית כמו אכילה הפכה למסובכת, מתסכלת ולעתים מכאיבה?

התשובה (לפחות בחלקה), היא הדיאטה עצמה.

כן, אני מדברת על כל אותם טרנדים של דיאטות שצצים חדשות לבקרים ומכתיבים לך מה וכמה לאכול ובעיקר, מה לא לאכול, ממה להימנע, מה  "אסור" ועל מה "צריך לוותר".

הפסיכולוגיה של המוח האנושי בנויה בצורה כזו שכשאומרים לנו "אסור", אנחנו נרצה את ה"מותר".  ולכן, האכילה שלנו, לא יכולה להתנהל מתוך תכתיבים נוקשים או מגבילים מדיי אלא אמורה להיות גמישה וקשובה לצורכי הגוף ולהעדפות שלנו בבחירת מזון.

אך השמנה אינה תוצר רק של דיאטות מגבילות שפגעו בהרכב הגוף ובהתנהגות האכילה שלנו.

עודף משקל הוא מצב פיזיולוגי המושפע מגורמים רבים, ביניהם גורמים גנטיים, גיל וגורמים מוטיבציוניים.  בנוסף, השמנה היא גם תולדה של מורכבות רגשית הקשורה בתחושת אשמה, כישלון, בושה ודחייה המובילות לכשעצמן לאכילה המכונה "אכילה רגשית". אכילה רגשית עלולה להחמיר את מידת ההשמנה ולעתים מהווה גורם מרכזי בטיפול.

אז מה בעצם אני אומרת???

  1. שהגיע הזמן לשנות גישה ולדבר בשפה אחרת !!!
  2. שזה אפשרי!

כדיאטנית קלינית שמלווה אנשים מזה שנים בתהליכי ירידה במשקל ובמצבים בריאותיים שונים וגם כמי שבעצמה מקפידה על תזונתה, אני מאמינה שניתן לרזות ולשמר משקל לאורך זמן בדרך שונה. פחות מגבילה ובעיקר פחות ביקורתית ושיפוטית.

איך בעצם עושים את זה?

על מנת להניע שינוי הקשור למשקל שלנו שגם יוכל להחזיק מעמד לאורך זמן, יהיה עלינו להתייחס למכלול ההיבטים הקשורים ב"סיפור המשקל האישי שלך".

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית – CBT, בה אני מטפלת מתייחסת למכלול המרכיבים הבאים:

  1. רגשיים – נפשיים. נעבוד על וויסות רגשי ומתוך כך, האכילה הרגשית שלך תפחת.
  2. התנהגותיים – תזונתיים. נזהה דפוסי אכילה לא מועילים ונעבוד על שיפור שלהם.
    בנוסף, נתייחס גם למרכיב התזונתי באכילה שלך.
  3. קוגניטיביים – המרכיב הקוגניטיבי מתייחס לשלל האמונות, התפיסות והמחשבות שיש לך לגבי משקלך ואכילתך ובוחן את השפעתן על התהליכים הרגשיים ועל התנהגויות האכילה שלך.

בנוסף, כדיאטנית קלינית, אני מתייחסת גם לגורמים רפואיים הכוללים: מחלות רקע, גורמים גנטיים, והיסטוריה משקלית מגיל צעיר.

ועוד קצת על CBT לירידה במשקל:

אז מה זה בעצם?

הרעיון העומד בבסיס הטיפול ב- CBT  בהקשר לבעיות משקל, הוא שהתפתחות הפרעה בהתנהגויות אכילה ומשקל, קשורות לתהליכים רגשיים וקוגניטיביים סביב נושא דימוי הגוף, הערך העצמי, המזון והאכילה. ולכן, הטיפול מכוון להבנת דפוסי חשיבה, מערכת האמונות והרגשות המתעוררים סביב הנושא, תוך שינוי היחס אליהם.

בנוסף, הטיפול יתמקד בהיבטים הבאים:

  • הבנת התפתחות הבעיה תוך התייחסות לגורמים גנטיים, היסטוריה משקלית והגורמים המשמרים אותה כיום.
  • יצירת מודעות לגירויים השונים- הפנימיים (רגשיים, דחפים ועוד) והחיצוניים המעוררים את האכילה שלנו תוך מתן מענה מותאם לכל אחד מהגירויים הללו.
  • גורמים מוטיבציוניים– הניסיון מלמד שכאשר לאנשים יש סיבה אישית מספיק חשובה לרדת במשקל, הם יצליחו לעשות זאת. "כוח רצון" אינו דבר מוחלט ש"יש אותו" או "אין אותו". ההתייחסות אל כוח רצון היא כאל שריר מוחי שניתן לאמן אותו בדומה לשרירים אחרים בגוף.
  • הכרה ולמידה של "שפת אכילה אחרת", הקשובה הן לצרכים פיזיולוגים של רעב/ שובע והן לצרכים מנטליים. זאת, תוך היפרדות משפת האכילה הנוקשה, הקשורה בהגבלות, איסורים וחוקים בלתי גמישים.
  • התמודדות עם מעידות בתהליך ההרזיה. ניתן לדמות תהליך הרזיה להתקדמות בקצב "שני צעדים קדימה, צעד אחורה". ע"מ ללמוד לשמר משקל לאורך זמן, יש ללמוד להתמודד עם מעידות בדרך ומניעת הפיכתן ל"נפילות" שמובילות ל"שבירת הכלים" ולהשמנה חוזרת. בטיפול נלמד לזהות "אזורי סיכון" ולהתמודד עם מעידות שהינן חלק בלתי נפרד מהתהליך.
  • וויסות להבדיל משליטה– השמנה זו בעיה של וויסות, להבדיל מבעיית שליטה!
    המונח שליטה לרב מעורר קונוטציה דיכוטומית של: "הכול או לא כלום", בדומה למה שמתרחש בתהליך של גמילה, בו חל איסור מוחלט על מגע עם החומר הממכר. לעומת זה, וויסות הינו מונח יחסי המתייחס לדרגות ביניים הקשורות בכמויות, עוצמות ותדירות. בטיפול, נלמד כיצד לווסת את האכילה באופן שיאפשר לך אכילה מהנה מצד אחד אך מווסתת כמותית ואיכותית מצד שני, ע"מ לאפשר לך לנהל משקל הגיוני לאורך זמן.

לסיכום, לכל אחד ואחת מאתנו, ישנו המשקל הנכון והטבעי לו ובטיפול משותף ונכון ניתן להגיע אליו תוך מציאת דרך האכילה המתאימה עבורך, דרך שתאפשר לך אכילה מהנה ורגועה מצד אחד לצד בחירות מושכלות מצד שני ע"מ להשיג את מטרותייך.

למי תוכלו לפנות בפנדה:

שירי קליין גל – דיאטנית קלינית מתמחה בגישה טיפולית (CBT) לירידה במשקל.