יציבה בהריון - סימפיזיוליזיס ואוסטאופתיה

אחת התקופות השמחות ומאושרות בחיי הנשים היא ללא ספק תקופת ההיריון. אך לעתים תקופה זו מלווה בלא מעט אי נוחות. טיפול אוסטאופתי בהריון יקל באופן משמעותי.

היריון אצל האישה יוביל לשרשרת של שינוים במבנה הגוף שלה, שינוים ברמה הורמונלית, ושינוים ברמה הרגשית, כאשר כל אותם שינוים קשורים אחד בשני. המטרה הסופית של התהליך הוא ליצור סביבה התפתחותית מתאימה לעובר.

רוב השינויים המבניים בתקופת ההיריון נובעים מהגדלת נפח הרחם (פי 1000 בסוף ההיריון לעומת התחלה, מ- 4 ס"מ ל- 4000 ס"מ). השינוי בנפח מחייב את הרחם בסוף חודש השלישי להפוך להיות אנכי ולצאת מהאגן לכיוון חלל הבטן. לתהליך יתלווה ארגון מחדש של האברים השונים, יציבה מותאמת לחלוקה החדשה של משקל הגוף, ולכן תהינה השפעה על המערכות השונות:

  • גב ואגן. שינויי הכיוון והנפח ייגרמו למתח לאורך הרצועות והרקמות השונות סביב האגן. התהליך עלול לגרום לכאב באזור האגן ועצם הפוביס. חשוב לשחרר את אותו מתח רקמתי שמופיע בתחילת ההיריון עבור הנוחות של האם, ועל מנת לאפשר את התפתחות הרחם כנגד ההתנגדות של הפריטונאום (רקמה העוטפת את דפנות חלל הבן והאיברים הפנימים). על ידי כך ניתן להקטין את הסיכוי לפתח כאב באזור האגן (סימפיוליזיס בפוביס) והגב.
  • המעי חייב "להפתח" על מנת לתת מקום לרחם. כל הדבקות, צלקת ישנה, או הפרעה רקמתית אחרת, יחד עם הפעילות הורמונלית המאיטה את התפקוד של המעי עלולה לשפיע על תפקודו ולגרום להצרויות.
  • הקיבה עקב הלחץ של הרחם הופכת להיות במנח אנכי. המנח החדש (בחודש השישי הוא כבר שוכב על הרחם), יחד עם עליית הלחץ בתוך הקיבה, והפעילות ההורמונלית (הפרוגסטרון ישפיע על הטונוס של הספינקטר והגסטרין ישפיע על הפרשת מיצי הקיבה) עלול לגרום לריפלוקס ולצרבות.
  • מערכת השתן שגם היא מקבלת מיקום חדש מעורבת בהופעת סימפטומים שונים – דחיפות לשתן, דלקות בדרכי השתן, וכאבי גב עם או בלי הקרנה לרגל.
  • המערכת הקרדיו וסקולרית. לחץ על הוריד הנבוב התחתון (inferior vena cava) יגרום להאטה בהחזר הורידי. הדבר עלול להוביל לתחושות כמו תחושת סחרור, בחילות, הזעות ואף איבוד הכרה. תופעה נוספת היא גיוס של מערכת ורידית מקבילה העלולה לגרום לעצירה בזרימת הדם לכיוון עמוד השדרה והופעת סימפטום הדומה לכאבים מסוג סיאטיקה.
  • המערכת השרירית. עקב השפעת ההורמון הרלקסין ניראה חוסר יציבות בפרקי האגן. חוסר היכולת של השרירים היציבתים לעמוד במשימה מחייב גיוס של שרירים נוספים. השרירים החדשים שמיועדים לפעילות לזמן קצר לא מצליחים לעבוד לאורך זמן ויהפכו להיות רגישים וכואבים.

אלה דוגמאות בודדות להשפעת השינויים במבנה האישה בזמן הריון על הופעת סימפטומים שונים ומגוונים. על ידי שמירת על איזון ותנועתיות טובה של הרקמות השונות ניתן להקל באופן משמעותי על אותם סימפטומים ולאפשר התפתחות עוברית בתנאים אופטימליים.

טיפול אוסטאופתי במרפאת פנדה:

דן שניידר D.O, אוסטאופת מומחה, מטפל בילדים ותינוקות, נשים ונשים בהריון