פיברומיאלגיה תסמינים

מאת גיא פולק, Dipl CM, מטפל מומחה לרפואה סינית לכאב אורתופדי אורולוגי ונירולוגי. לקביעת תור לגיא פולק צרו קשר בטלפון – 08-8564646

פיברומיאלגיה מתאפיינת בכאבי שרירים כרוניים, פוגעת ב-2%-5% מהאוכלוסייה ונראה כי אין לה סיבה מוסברת. אך בכל זאת ישנם טיפולים מועילים אשר עוזרים להתמודד עם הכאב ולשפר משמעותית את איכות החיים. זה הזמן להכיר אותם.

פיברומיאלגיה, הידועה גם בשם ״דאבת שרירים״, היא תסמונת המופיעה לכאורה ללא כל סיבה מוסברת, אשר מתאפיינת בכאבי שרירים כרוניים לצד תסמינים נוספים הגורמים סבל רב ללוקים בה וקושי ממשי בחיי היומיום. על אף שהתסמונת מופיעה בספרות המחקרית עוד מתחילת המאה הקודמת, היא הוכרה באופן רשמי על ידי הרפואה המערבית רק בשנת 1992. לפיכך, הטיפול הקונבנציונלי לבעיה עדיין אינו חד משמעי ולכן יש נטייה לבלבל בין פיברומיאלגיה לבין דלקת מפרקים שגרונית או תשישות כרונית.

תסמינים:
לפיברומיאלגיה תסמינים רבים, כאשר השכיחים ביניהם הינם:

• עייפות קבועה עד כדי קושי בביצוע מטלות יום יומיות פשוטות
  • קושי בהירדמות ותחושת ״ישנוניות שאינה חולפת גם לאחר השינה
  • כאבים באזור הפנים והראש, במיוחד באזור הלסת. בנוסף תיתכן נעילת לסת או חריקת שיניים בעת השינה נוכח לחץ מאסיבי באזור זה
  • בעיות במערכת העיכול כגון מעי רגיז, יציאות לא סדירות או תחושת צרבת בלתי פוסקת
  • חוסר ריכוז וירידה ביכולת הקוגנטיבית
  • נימול וחולשה או הירדמות של אזורי הגפיים (כף היד והרגל)
  • תחושת דיכאון, דכדוך, חרדה גוברת, לחץ ומועקה (מלווים לעתים בתחושת לחץ ברקה)

פיברומיאלגיה תסמינים וגורמים

• צריכת מזון מתועש ומעובד, מזון עתיר בשומן וצריכה מאסיבית של סוכר מעובד על צורותיו השונות המובילות להידרדרות במצב השלד והשריר.
  • גורמים מנטליים כמו סטרט, מועקה, טראומה
  • פעילות גופנית לא מאוזנת, חוסר בפעילות גופנית או לחילופין פעילות אינטנסיבית מדי אשר התבצעה מבלי לתת לגוף מנוחה הדרושה לו – אלו יכולות לגרום להפרעה במערכת החיסונית ובאופן עקיף להיווצרות תסמיני פיברומיאלגיה
  • בעיות שלד ומבנה – עקמת, אורך רגליים שונה, הבדלים מבניים בגובה הכתפיים ובאגן וכדומה, עלולים לגרום ללחץ כרוני על מערכת השרירים ועמוד השדרה
  • קבוצות בסיכון: נמצא כי 95% מהלוקים בתסמונת הינן נשים, הגילאים השכיחים להופעת המחלה לראשונה הינם 30-60. בנוסף, נמצא כי היסטוריה משפחתית של פיברומיאלגיה כמו גם של מחלות שונות כמו דלקות פרקים או לופוס – מגבירות את הסיכון ללקות בתסמונת.

טיפול:

במהלך השנים בהם ליוויתי מטופלי פיברומיאלגיה נוכחתי לראות כי הריפוי מתנהג כמעין משפך. תחילת הטיפול מלווה בכאבים רבים ונרחבים. תופעות שונות פיזיות ורגשיות. הטיפול בדיקור מתבצע בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע בעזרת דיקור סיני וצמחי מרפא.

ניתן לראות את ההתקדמות והשיפור בצורה ברורה. הכאב המפושט הופך ממוקד ומצומצם למספר קטן של אזורים ככל שעובר הזמן.

על ציר הזמן ניתן לתאר את ההתקדמות כך:

תחילת טיפול- כאבים שונים ומשונים באזורים רבים

3-4 שבועות כאבים פחותים מעט אך עדיין אורך חיים נפגע.

6-8 שבועות כאבים באזורים ברורים ומספר מצומצם של מוקדים כואבים.

8-12 שבועות שיפור משמעותי במספר האזורים הכואבים וברמות הכאב.

רפואה שלמה!

רפואה סינית