סרטן צוואר הרחם

מרכז פנדה לבריאות האישה. דף מידע על סרטן צוואר הרחם, מאת ד"ר יונתן סטנלי MD, מומחה בצוואר הרחם וגינקו-אונקולוג – רופא נשים ומנתח בכיר. לקביעת תור לד"ר יונתן סטנלי צרו קשר בטלפון – 053-9956860

לקביעת תור בקליק

סרטן צוואר הרחם: גורמים, תסמינים, אבחון וטיפול

סרטן צוואר הרחם הינו סרטן התוקף את צוואר הרחם ומתפשט משם. בעולם המערבי ובארץ הוא נחשב נדיר יחסית, עם היארעות של 5 מתוך 100,000,  אולם בעולם המתפתח הוא נפוץ הרבה יותר ומהווה גורם מוות מרכזי בנשים צעירות.

סרטן זה מופיע בגילאים שונים אך נפוץ במיוחד בנשים בגילאים 45–55.

כדי להבין כיצד סרטן זה מתפתח נקדים עם הסבר קצר על מבנה צוואר הרחם:

צוואר הרחם הינו החלק של הרחם אשר בולט לתוך הנרתיק ומהווה שער כניסה לרחם. צוואר הרחם מורכב מכמה שכבות של תאים אשר ניתן לזהות בבדיקת קולפוסקופיה לצוואר הרחם. בגלל שצוואר הרחם מהווה נקודת מעבר בין חלקו הפנימי והחיצוני של הרחם, הוא עשוי מ–2 שכבות שונות של תאים: תאים קשקשיים ותאים קולומנאריים.

נקודת המפגש בין שתי הקבוצות מכונה "אזור המעבר" או באנגלית TZ- Transformation Zone. לאזור זה חשיבות רבה שכן זהו האזור אשר וירוס הפפילומה (HPV – Human Papilloma Virus) נוטה להדביק, ולכן מרבית המקרים של סרטן מסוג זה מתחילים בו.

באזור המעבר בין התאים הקשקשיים לקולומנאריים ניתן לראות גם תופעה נוספת: אקטרופיון, המתוארת במאמר נפרד.

גורמי סיכון לסרטן צוואר הרחם:

ישנם גורמי סיכון שונים לסרטן צוואר הרחם כגון עישון, דיכוי חיסוני, ואורחות חיים.

אולם, מקובל לחשוב על גורם אחד בתור העיקרי בהיווצרות סרטן צוואר הרחם: וירוס הפפילומה- HPV- Human Papilloma Virus.

וירוס הפפילומה מועבר במגע מיני ונוטה לתקוף את צוואר הרחם ב"אזור המעבר" – "Transformation Zone" (המתואר לעיל). אזור זה רגיש מאוד להדבקה בוירוס הפפילומה. לאחר שהוירוס מדביק את צוואר הרחם, הוא יכול ליצור שינויים טרום- ממאירים בצוואר הרחם. שינויים אלה מכונים דיספלזיה צווארית. כשלוקחים ביופסיה של אזור בצוואר הרחם עם דיספלזיה, הביופסיה תחזור עם תשובה של CIN- Cervical Intra-epithelial Neoplasia. מצב זה של דיספלזיה, או CIN איננו סרטן, אלא טרום סרטן.

נהוג לחלק את ה-CIN ל-3 דרגות חומרה- מ-1 עד 3.

במידה ולא מאבחנים את הדיספלזיה הצווארית, או שמאבחנים אך לא מטפלים בה, היא עלולה עם הזמן להפוך לממאירות או סרטן צוואר הרחם.

תהליך זה לא קורה בין לילה, ולרוב לוקח 10-15 שנים. לכן אישה שנדבקה מוירוס הפפילומה בשנות ה-20-30 לחייה, תפתח סרטן בצוואר הרחם שלה בשנות ה-40-50 לחייה.

סרטן צוואר הרחם – תסמינים

כיצד נגלה אם יש לך סרטן צוואר הרחם?

ראשית, חשוב מאוד לשים לב לתסמינים של סרטן צוואר הרחם- תסמינים שאם יש לך אחד או יותר מהם- יש לבוא ולהיבדק!

בשלביו המוקדמים סרטן צוואר הרחם יכול לגרום לתסמינים שונים כגון:

• דימומים לא סדירים
  • דימומים כבדים לא מוסברים (שלא בזמן המחזור)
  • הפרשות חריגות
  • דימומים אחרי יחסים
  • הפרשות עם ריח לא נעים

בשלביו המתקדמים יותר, סרטן צוואר הרחם יגרום לתסמינים הללו, אך יכול גם לגרום לתסמינים נוספים כגון:

• כאבי גב
  • כאבי בטן תחתונה
  • קושי במתן שתן
  • הופעה של דם בשתן או בצואה

חשוב לציין שאף אחד מהסימנים המתוארים אינם יחודיים רק לסרטן צוואר הרחם, הם יכולים להופיע בנשים עם סרטן צוואר הרחם אולם מופיעים לרוב בלי קשר אליו. במילים אחרות אם יש לך אחד מהתסמינים הללו- אל תיבהלי- רוב הסיכויים הינם שאין לך סרטן!

אולם, אסור לזלזל: יש לפנות לבדיקת רופא נשים בהקדם, כדי לשלול הימצאות סרטן זה.

כמובן שעדיף לפנות לרופא נשים אשר תחום מומחיותו הינו סרטן צוואר הרחם. רופא שכזה- גינקו-אונקולוג- מומחה באיתור הסימנים והתסמינים של סרטן צוואר הרחם. למעשה- בבדיקה פשוטה במרפאה גינקו-אונקולוגית ניתן לשלול סרטן זה.

לעיתים יש צורך לבצע בדיקת צוואר הרחם- קולפוסקופיה – כדי לצפות בצוואר הרחם ולשלול או לאשש את האבחנה.

אם יש לך עוד שאלות – אשמח לענות אליהן דרך האתר או בפגישה פנים אל פנים במרפאתי.